Recensie: Greyhounds – Cheyenne Valley Drive

Greyhounds – Cheyenne Valley Drive
Format: CD – Digital / Label: Nine Mile Records
Releasedatum: 6 april 2018

Na een heerlijk soulalbum van het Engelse Soul Basement worden de soulfans alweer verwend met een prima soulalbum, dat dit keer uit Austin, Texas, komt. Greyhounds is een trio, dat bestaat uit Anthony Farrell (zang, toetsen), Andrew Trube (zang, gitaar) en drummer Ed Miles. Op dit derde album aangevuld door muzikanten als Will Sexton (gitaar), Amy La Vere (bas) en Art Edmaiston (saxofoon). Over het gehele album hangt een slaperige, luie sluier. Een weelderige soulsluier.
Anthony en Andre mogen dan misschien niet de meest expressieve stemmen hebben maar hun ietwat lijzige zang past perfect in hun soul, waarin de toetsen de overhand hebben.

Het album start met de lome soul van Learning How To Love met bluesy gitaarwerk. Een nummer dat drijft op het geluid van de elektrische piano. No Other Woman opent met wat felle rauwere gitaarriffs en is een soulvolle rocker, die soul vermengt met een T.Rex-achtige glamboogie. De knorrende sax voegt hier dan nog een Morphine shot aan toe. Gospel-achtige orgelklanken zweven je tegemoet in Space Song en moeten snel plaats maken voor de drums, die een lome funkgroove inzet. Een broeierige funker die het geluid van the Cate Brothers en Charles & Eddie mengt. W.M.D. is weer zo’n loom lichtfunky nummer met zacht snerpende synthesizer. De sfeer blijft loom en zonnig, zeg maar gewoon lui, in Get Away Clean. Rocky Love is een loom maar diep groovend nummer met romig toetsenwerk.
Onverwachts duiken er ineens Meters-achtige funkritmes op in Goodbye, hoekig pompend en iets feller dan de rest van de nummers op het album.

Een heerlijk ontspannen soulalbum waarin Greyhounds zich lijken te ontpoppen als de J.J. Cales van de soul!

01. Learning How To Love