Foto Recensie: Greta Van Fleet - Anthem Of The Peaceful Army

Greta Van Fleet – Anthem Of The Peaceful Army
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Republic Records
Releasedatum: 19 oktober 2018

Over Greta Van Fleet is in de pers al veel beschreven als een kloon van Led Zeppelin. Hoewel bij het luisteren naar Greta Van Fleet daar wel een kern van waarheid in zit. Zanger Josh Kiszka klinkt als een Robert Plant in zijn jonge jaren, maar daar doe je deze rockmachine uit Frankenmuth, Michigan te kort mee. Greta Van Fleet is veel meer dan dat. Ontegenzeggelijk hebben zij hun hart liggen in de hardrock van de jaren zeventig, maar zoals het met veel geldt, de moderne muziek geschiedenis bestaat zo’n zeventig jaar dus is het niet raar dat er overal vergelijkingen te maken zijn. Dit alles afgezet tegen alle elektronica van tegenwoordig is dit tenminste nog echte rockmuziek.

Eind vorig jaar bracht Greta Van Fleet hun eerste volledige cd uit die dermate goed ontvangen werd dat zij acte de presence gaven op Pinkpop. Een vriend vertelde volledig omvergeblazen te zijn door Greta Van Fleet. Dit jaar speelden ze ook in en uitverkocht 013, verrassender wijs lees ik weinig over nummers van hun nieuwe album, een uitgelezen plaats om nieuw materiaal te promoten. Want wat zij op hun nieuwe cd brengen is wereldklasse.
‘Anthem Of The Peaceful Army’ is een explosie aan rockmuziek met als ijkpunten, Led zeppelin, Yes en Lynyrd Skynyrd. Deze drie rock mastodonten zijn een grote inspiratie voor Greta Van Fleet die dit weten om te toveren in hun eigen stijl. De gebroeders Kiszka en hun kompaan Danny Wagner zijn uitermate op dreef.

Age Of The Man, opent dit meesterwerk, met een stem als Jon Anderson, een rif van Lynyrd Skynyrd, zetten zij hun eigen stijl neer, klasse het roert mij tot tranen. Met Watching Over trekken zij deze nieuwe stijl door. Om er met Lover Leaver een track in de stijl van Zeppelin uit te gooien waarvan ik durf te stellen dat daar waar Zeppelin ophoudt Greta Van Fleet het geheel naar een nog hoger plan tilt. Dit is hogeschool rockmuziek, zeker de extended version die als laatste track aan deze cd is toegevoegd. Andere fanatische nummers zijn Brave New World, en The Cold Wind. De zang van Josh Kiszka intrigeert, de lompe riffs, het drumwerk, de rollende bas, de tempo wisselingen, prachtig.
Anthem, weer zo’n juweeltje, zo’n nummer waarmee ze hun eigen sfeer neerzetten. Als ze deze lijn doorzetten zitten wij als liefhebber van goede rockmuziek de komende jaren gebeiteld.

Alle nummers op deze cd zijn tof, of het nu nummers zijn die inderdaad erg refereren aan Led Zeppelin of nummers waarin ze meer hun eigen weg gaan. Deze cd levert het bewijs dat Greta Van Fleet aan het doorgroeien is naar de Champions League van de rockmuziek.

Greta Van Fleet - Lover, Leaver (Taker, Believer) (Live in LA / 2018)

1: Age Of Man
2: The Cold Wind