Gregory Page – So It Goes
Format: CD / Label: V2
Releasedatum: 21 april 2017

Tekst: Fons Delemarre

Gregory Page is een eigenzinnige, beleefde en beschaafde muzikant uit San Diego. Op 4 februari 2011 schopte hij het tot de coverstory van het toenmalige Cultureel Supplement van de NRC, inclusief een paginagrote foto op de cover. ‘Voltijds dromer’ was de kop van het artikel, dat begon met de terechte opmerking dat Page voorbeeldige albums maakt. Aan het eind van het artikel concludeert (verzucht?) Page: “Ik word wereldberoemd in Holland”. Nu, een aantal jaren later, is dat in ieder geval min of meer bereikt. Niet dat hij in de Ziggodome staat, maar hij is wel regelmatig in het hele land te beluisteren. In mei in zalen en zaaltjes van Leeuwarden tot Venlo en van Noord Scharwoude en Amsterdam tot Leiden (Tour).
Wat je te horen en te zien krijgt is een muzikant die een tikje out of time en out of place lijkt. Ouderwets? Nee, Page is gewoon een romantische ziel die graag met enige weemoed terugkijkt naar de jaren 20 van de vorige eeuw. Niet dat hij dweept met de muziek van muzikanten als Fats Waller en Jelly Roll Morton. Bij Page gaat het om de affiniteit die hij heeft met de jazz, folk en amusementsmuziek uit lang vervlogen tijden. Bescheiden theatrale effecten als een koffergrammofoon kom je bij hem dus zowel tegen op het podium als in zijn vaak ouderwets ogende, maar technisch zeer anno nu gemaakte, clips. Die clips zijn eigenlijk meer korte filmpjes van vroeger, inclusief krassen en spettertjes in het beeld. Zijn nieuwe album heet ‘So It Goes’. Toepasselijk? Misschien wel, gezien het feit dat hij –zij het met enige tegenzin- accepteert dat Amerika hem minder ziet staan dan Nederland. Maar ‘So It Goes’ laat ook een muzikant horen die op perfecte wijze laat horen hoe zijn muzikale wereld klinkt. Die wereld is het eigen universum van Page en klinkt zoals ‘So It Goes’ klinkt. Melancholie en nostalgie laten elkaar beleefd voorgaan als ze elkaar tegenkomen in zijn muziek. Er wordt niet gehunkerd naar vervlogen tijden, maar wel een tikje weemoedig teruggeblikt op wat is geweest. ‘Wind up the gramophone, I dream about you, now you’re gone’ is een strofe uit de song Dead & Gone waarin Page subtiel en ingetogen over een verloren liefde zingt, begeleid door zacht trommelende drums en stemmige strijkers.

Nergens bij Page is er sprake van stemverheffing en het taalgebruik blijft zeer beschaafd, een tikje onderkoeld, maar altijd beeldend. Hij neemt je vriendelijk bij de hand en leidt je door zijn wereld en de muzikale vertolking daarvan. Bijzonder is dat de inkleuring van de instrumentatie varieert van het 22-koppige Brad Steinwehe Jazz Orchestra tot het strijkkwartet Art of Elan. De nostalgieopwekkende nummers van Page leunen in de verte op folk uit Ierland (het land van zijn moeder), jazz, americana en pop. De gekozen instrumentatie past perfect bij zijn muzikale verbeelding. In Just To Get Away From You onderstreept de pedal steel -met haar klank van verre, vreemde landen- op subtiel beeldende wijze wat Page zacht zingend zegt: ‘I remember shouting your name, down at the station in the pouring rain. I bought my ticket there on a fast train; just to get away from you’. Terecht heeft Page het prachtige Sleeping Dogs uit 2008 nogmaals op dit album gezet, compleet met fraaie strijkers. Zijn teksten zijn miniatuurobservaties waar je graag een plakplaatje uit een poëziealbum bij zou plakken. In het geval van Sleeping Dogs klinkt dat als ‘Sleeping dogs dream of chasing a ball, …..fast cars dream of winning a race, …there are fireworks exploding in my heart’. Een stijlvol en subtiel genot voor het oor, dat is ‘So It Goes’.

Het album wordt op 7 mei aanstaande gepresenteerd tijdens een uitverkochte releaseshow in De Nok van Koninklijk Theater Carré te Amsterdam. Page tourt in mei door Nederland.

01: So It Goes
02: Say A Prayer