Recensie: Gregory Page – A Wild Rose

Gregory Page – A Wild Rose
Format: CD – LP – Digital / Label: V2 Records
Releasedatum: 2 November 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

Gregory Page is voor diegenen die hem niet kennen het best te vergelijken met Professor Zonnebloem uit Kuifje. In eerste instantie vind je hem licht verstrooid en een tikje vreemd. Maar zoals het personage uit de strip niet zelden de sleutel oplossing bij de hand heeft en iedereen redt. Zo worden de op het eerste gehoor gedateerde jazzy liedjes langzaam je nieuwe favorieten. De persoon die je eerst aanzag als vreemde eend, blijkt muziek te maken die heel langzaam onder je huid kruipt.

De moeder van Page was een Ierse muzikant, zijn vader een Armeen die lid was van een Franse popgroep. Als jongeman groeide hij dus op met een gemixte familie achtergrond. Zo divers is ook het album. Ballades met een kleine begeleiding worden afgewisseld met groots georkestreerde nummers vol doedelzakken en soortgelijke Ierse klanken, een verzameling liedjes die aangenaam weg luistert. Eigenlijk zoals op eerdere albums van deze man.
Zijn de lokale instrumenten echt zo veel nodig? Ongeveer de helft van de nummers wordt hiermee gevuld! Ik begrijp zijn heritage wat betreft Ierland maar halverwege heb je het idee naar een plaat van Clannad te luisteren! Juist de liedjes zonder colour locale springen er wat mij betreft veel meer tussen uit. Verstilde ambachtelijke eenvoud van enkele instrumenten, die donkerbruine stem en laag tempo. Waar blijft de verliefde dromerigheid van een album als ‘Let’s Fall in Love Again’ dat hij in 2016 uitbracht. De muzikaal geschetste St Patrick vergezichten overtuigen niet, het blijft wat geforceerd.
Waarom Page kiest voor deze instrumentarium? Als eerbetoon voor het eiland waar hij zijn roots heeft? Door de Brexit? Geen idee, zelfs op zijn website is geen uitleg te vinden over de keuze voor deze stijl.
Je zou bijna hopen op een akoestische versie van dit album of een concertregistratie die de ware aard van de liedjes toont. Die de liedjes presenteert zonder alle toeters en bellen. Minder opvulling maar meer inhoud.

01. I’m Alive
02. A Wild Rose
03. Right On Time