Gregory Alan Isakov – Evening Machines
Format: CD – Digital / Label: Suitcase Town Music
Releasedatum: 5 oktober 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Singer-songwriter en multi-instrumentalist Gregory Alan Isakov werd in 1979 geboren in Johannesburg in Zuid-Afrika maar groeide op in de Verenigde Staten, in Philadelphia om precies te zijn. Later verhuisde hij naar Colorado en studeerde daar tuinbouw. Isakov bespeelt al heel zijn leven verschillende instrumenten en hij toerde op zijn zestiende al met een band. Zijn muzikale carrière begon overigens pas echt toen hij op tournee ging met Kelly Joe Phelps.
In 2003 bracht Gregory  zijn debuut ‘Rust Colored Stones’ uit, gevolgd door ‘Songs For October’ in 2005, ‘That Sea, That Gambler’ in 2007 en ‘This Empty Northern Hemisphere’ in 2009. In 2013 richtte hij zijn eigen platenlabel Suitcase Town Music op en bracht datzelfde jaar, onder zijn eigen label, ‘The Weatherman’ uit. In 2016 releasede hij Gregory Alan Isakov With The Colorado Symphony’ met elf georchestreerde versies van liedjes die hij eerder al uitbracht. Vijf jaar na zijn laatste studioalbum, ‘The Weatherman’, is daar eindelijk opvolger ‘Evening Machines’ met twaalf nieuwe songs.

Wat meteen opvalt aan ‘Evening Machines’ zijn de prachtig gearrangeerde strijkers en de eveneens goed en mooi gearrangeerde backing vocals. Er is goed over nagedacht of ze een liedje en Isakov’s zang moeten ondersteunen, dus door subtiele aanwezigheid, of dat ze een nummer juist moeten dragen. In beide gevallen worden de songs naar een hoger niveau getild.
Kleine, intieme liedjes met een hoofdrol voor de akoestische gitaar worden afgewisseld met krachtige en meeslepende nummers met een breed scala aan instrumenten en geluiden. Deze diversiteit zorgt ervoor dat het album alles behalve saai is. Het is dynamisch, melodieus, sfeervol en zorgt voor een zeer rijk palet aan kleuren en klanken. De liedjes zijn bovendien heel beeldend en sferisch.  ‘Evening Machines’ spreekt hierdoor veel meer en heeft een veel voller, helderder en opener geluid dan Iskov’s vorige platen. Ook Gregory’s zang is sterker geworden. Hij heeft een gemakkelijk manier van zingen, alsof hij er totaal geen moeite voor hoeft te doen. Zijn stem ligt prettig in het gehoor en hij vertelt echt een verhaal. Je gelooft hem meteen.

Met ‘Evening Machines’ bewijst Gregory Alan Isakov uitgegroeid te zijn van singer-songwriter tot artiest. Het is een zeer weldoordacht album dat tegelijkertijd klein en intiem als ook groots, meeslepend en intens is. Hij heeft er met deze plaat voor gezorgd dat hij niet ondergesneeuwd raakt door de vele andere talenten in het indiefolk genre. Dit zou heel goed Isakov’s beste plaat ooit kunnen zijn, het is in ieder geval zijn beste album tot nu toe.

01. Berth
02. San Luis
03. Southern Star