Recensie: Great Lake Swimmers – The Waves, The Wake

Great Lake Swimmers – The Waves, The Wake
Format: CD – LP – Digital / Label: Nettwerk Records
Releasedatum: 17 augustus 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Dit jaar bestaat de Canadese groep Great Lake Swimmers precies vijftien jaar. Dit wordt gevierd met de release van het zevende studioalbum ‘The Waves, The Wake’. Bij dit jubileum hoort een ander geluid moet singer-songwriter en frontman Tony Dekker gedacht hebben. Hij heeft het ditmaal over een totaal andere boeg gegooid. Zowel de akoestische gitaar als de banjo die op de andere zes albums centraal stonden, zijn nu geheel op de achtergrond. ‘The Waves, The Wake’ bevat een veel experimenteler geluid met ruimte voor een 12-snarige elektrische gitaar, luit, harp, pijporgel, piano, vibrafoon, marimba, conga’s en houtblazers. Wel hoor je nog steeds een strijkerssectie, zoals ook op de voorgaande platen en zijn zowel de banjo als de akoestische gitaar nog wel aanwezig, maar in mindere mate. Al deze instrumenten samen zorgen voor een prachtig pallet aan kleuren en klanken.

De sound van de band op dit album is melancholischer dan voorheen. Daarnaast is het sferisch, soms zelfs feeëriek, maar dan wel in de goede zin van het woord. Het is heel filmisch. Om die reden zou het ook erg goed onder een film en/of serie passen. Het is intens, puur en komt regelrecht je hart binnen. Het brengt je in vervoering en bezorgt je werkelijk kippenvel tot op het bot. De mooie en soms dromerige zang van Tony Dekker voegt nog een extra vleugje magie toe en kleurt de liedjes nog mooier in.
Al vanaf zijn eerste noot bij opener The Talking Wind komt zijn stem keihard binnen en raakt je tot in het diepst van je ziel. Eén van de andere liedjes die dat effect nog eens versterkt is het prachtige a capella Visions Of A Different World. Maar ook de daaropvolgende nummers Holding Nothing Back en Mouth Of Flames zijn hier perfecte voorbeelden van.

Ondanks het soms bijna onaardse geluid, verliezen Dekker en zijn vrienden hun oorspronkelijke indie en folk sound niet uit het oog. Integendeel zelfs, je kunt hun muziek nog steeds onder die kopjes scharen, alleen hebben ze er een extra dimensie aan gegeven. En in dit geval is meer overduidelijk beter.
‘The Waves, The Wake’ is een weldoordachte, authentieke en bovenal betoverende plaat. De beste van de Great Lake Swimmers tot nu toe. Het zal ze zeker een heel nieuwe schare fans opleveren.  Ik kan alleen maar hopen dat ze deze stijl vasthouden.

01. The Talking Wind
02. In A Certain Light
03. Alone But Not Alone