Graham Parker – Squeezing Out Sparks – Solo Acoustic 40th Anniversary
Format: CD – LP – Digital / Label: 100% Records
Releasedatum: 13 april 2019

Tekst: Joop van Rossem

Graham Parker & The Rumour kwamen in 1976 de muziekwereld binnen walsen met het imponerende debuut ‘Howlin’ Wind’, met daarop een opwindende mix van pub rock en rhythm ’n blues. ‘Squeezing Out Sparks’ uit 1979 was destijds hun vierde langspeler en hun meest succesvolle met een 18e plek in Engeland en nummer 40 in de Verenigde Staten. Na het ook meer dan uitstekende ‘The Up Escalator’ uit 1980 zette hij The Rumour aan de kant om solo verder te gaan, een carrière die nog diverse sterke albums opleverde zoals het uit 2007 stammende ‘Don’t Tell Columbus’.
Mag ik iedereen die Parker en kornuiten nog moeten ontdekken opmerkzaam maken op het geweldige ‘Live  At Rockpalast 1978-1980‘, opgenomen in respectievelijk Essen en Keulen.

Terug naar ‘Squeezing Out Sparks’, dat tot mijn favo Parker-albums behoort. Het origineel telt fantastische songs als Local Girls, de waanzinnig mooie ballad You Can’t Be Too Strong, Passion Is No Ordinary Word, de opwindende pubrocker Saturday Nite Is Dead, Love Gets You Twisted, het radiovriendelijke Protection en Don’t Get Excited. Eigenlijk kent de plaat geen zwakke plekken. Ter ere van de 40-jarige verjaardag van de plaat heeft Parker niet gekozen voor zaken als remastering, obscure demo’s of live-opnames, maar voor het solo uitvoeren van de liedjes op de akoestische gitaar en dat klinkt machtig mooi, ook omdat zijn snerende stemgeluid nog steeds in prima conditie verkeert.
De kwaliteit van de songs blijkt uit het feit dat ze ook in deze setting prima overeind blijven. De tien originele nummers krijgen gezelschap van bonustrack Mercury Poisoning dat een mooie aanvulling is.
Nee, afschrijven mogen we Graham Parker, inmiddels 68 jaar, nog niet.

01. Discovering Japan
02. Local Girls