Govt Mule - Sco-Mule

Gov’t Mule feat. John Scofield – Sco-mule
Format: 2CD/2LP / Label: Provogue
Releasedatum: 26 januari 2015

door Jan Hogenberg

Wat mij naar al die jaren verbaasd is dat de Nederlandse muziekschrijvende media deze band nog steeds wil vergelijken met de Southern Rock van The Allman Brothers waarin Warren Haynes ooit mocht doorbreken nadat Duane Allman zichzelf te pletter reed op de motor. De meesten kennen het verhaal inmiddels achter dit onverwoestbare power-trio welke dus al 20 jaar op de planken staat met naar mijn bescheiden mening onvervalste rock, waarin alle stijlen aan bod komen en natuurlijk ook wel eens wat southern rock invloeden zijn te bespeuren. Natuurlijk komen de mannen oorspronkelijk uit de zuidelijke staten echter Gov’t Mule is met niets te vergelijken, The Mule is The Mule, en niet anders!

Onze Engelse correspondent schreef het al in ons magazine, na 5 jaar Gov’t Mule met het gelijknamige debuut en een paar jaar later Dose en toen al 2 fabuleuze live-albums, Live From Roseland Ballroom en Live.. With A Little Help From Our Friends is eigenlijk de voorbode van dit album al aangekondigd. Op deze albums wordt al driftig geëxperimenteerd met alle invloeden waarmee de bandleden zijn behept, waaronder ook jazzrock zoals op Trane, Birth Of The Mule en natuurlijk Thelonius Beck. Live worden deze nummers immer uitgesponnen tot ellelange jams met allerlei gasten die het podium voor een paar nummers mogen delen.

Wat houdt de mannen dan tegen om dan een keer een volledige jazzrock plaat op te nemen. Nou, misschien de dood van bassist Woody Allen….? In ieder geval stond het waarschijnlijk hoog op het verlanglijstje maar is het er nooit van gekomen.

In de mooie traditie van Gov’t Mule waar ze in de 1e set eigen nummers spelen wordt in de 2e set regelmatig fors afgeweken met vooral steengoede covers. Zo zijn al diverse opnamen te bewonderen waarin een eerbetoon aan de invloed van de te coveren band wordt gepresenteerd. Voorbeelden van deze invloeden zijn natuurlijk Jimi Hendrix, Led Zeppelin, maar ook Pink Floyd op het onlangs uitgebrachte Dark Side Of The Mule en Rolling Stones met Stone Side Of The Mule. Onlangs op het New Years Eve nog een knallend tribute aan AC/DC met Miles Kennedy. Weergaloos.

Zo dus ook vastgelegd voor het nageslacht de shows waarin John Scofield in de 2e set van The Mule mocht aantreden. John “Sco” Scofield heeft met de groten der aarde gespeeld op het gebied van jazz waaronder Miles Davis, Phil Lesh maar ook John Mayer. Dit live-album is de ultieme samensmelting van het hoge rock gehalte van Gov’t Mule en Sco’s jazz-rock. In 1999 stond Sco dus samen met Warren zij aan zij de met jazz overgoten instrumentale nummers uit te werken op het podium in Atlanta en later nog in Athens. Dit met maar één keer te hebben geoefend. Zo gaat dat met jazz muzikanten!

Het reeds genoemde Birth Of The Mule komt voorbij en nieuwe nummers als Hotentot en Tom Thumb. Ook het tot Sco-Mule omgedoopte Mule van het debuutalbum is voorzien van Sco zijn diversiteit op gitaar. Als afsluiting van cd 1 een zinderende uitvoering van Kind Of Bird van The Allman Brothers. Behalve John Scofield worden Warren Haynes, Woody Allen en Matt Abts bijgestaan met keyboards tovenaar Dr. Dan Matrazzo. Op de bijgevoegde bonus cd alternatieve uitvoeringen van Hottentot en Kind OF Bird en bekende live uitvoeringen als Devil Likes It Slow en Afro Blue.

Allemaal zeer aangenaam als tijdelijk alternatief. Echter, na een dikke 2,5 uur luisteren smak je weer naar de oerrock waarmee The Mule ooit begon. Eén ding staat vast, het oeuvre van Gov’t Mule kent vele stijlen, van rock, blues, soul, reggea, fusion nu ook jazz. John Scofield heeft zijn gitaarkoffers weer van zolder gehaald voor de komende maanden om in Amerika lekker rond te touren.

Tracklist 2CD
CD 1
Hottentot