Foto Recensie: Gottfried Böttger & Henning Pertiet – Family Boogie Live

Gottfried Böttger & Henning Pertiet – Family Boogie Live
Format: CD / Label: Stormy Monday Records
Releasedatum: 23 september 2016

Tekst: Martin van der Velde

Twee Duitse pianisten, een oom en een neef met beide een totaal andere achtergrond die elkaar in dit gezamenlijke project volkomen hebben gevonden. Gottfried Böttger, de oom van Henning Pertiet heeft een enorme staat van dienst, onmogelijk om het allemaal te benoemen wat deze man op muzikaal gebied heeft gedaan. Een korte bloemlezing om toch een aardig beeld te krijgen. Gottfried Böttger wordt op 21 december in Hamburg geboren. Vanaf 1955 volgt hij een opleiding in klassieke piano en al snel blijkt zijn talent voor dit instrument, want al in 1957 verzorgt hij zijn eerste optreden. Later zullen ook andere muziekstijlen zijn interesse wekken. In 1969 richt hij de jazz-pop band Leinemann op. Later richt hij de Rentnerband op en volgt zijn samenwerking met Udo Lindenberg in zijn Panik-Orchesters. Diverse plaat opnames volgen, waaronder zijn eerste soloplaat uit 1971 ‘Gottfried Goes Happy. In 1974 verbindt Böttger zich als pianist aan de Bremer Talkshow ‘3 nach 9’, de eerste talkshow op de Duitse TV en begeleidt muzikanten als Tom Jones, Sting, Peter Herboltzheimer, Udo Lindenberg en Peter Maffay die live in de studio optredens verzorgen. In 1977 volgt Gottfried Böttger in Parijs een stage bij de Amerikaanse blues pianist Memphis Slim die daar dan verblijft. Zijn interesse in blues en boogie is dan gewekt en vele optredens met Memphis Slim en Champion Jack Dupree volgen. Jaren later deelt Gottfried Böttger het podium met Rock ’n Roll legende Chuck Berry, die hij in 1993 tijdens de openingsceremonie van de wereldkampioenschap Atletiek in Stuttgart begeleidt. Ook is hij sinds 1987 zeer succesvol als filmcomponist, zo verzorgt hij de muziek voor bekende TV series als Tatort, Peter Strohm en Großstadtrevier. Het een en ander is slechts een kleine greep uit Gottfried Böttgers eindeloos aantal wapenfeiten die hij als pianist heeft weten neer te zetten. Zijn neef Henning Pertiet wordt op 23- jarige leeftijd gegrepen door blues en boogie piano na het beluisteren van een plaat van Axel Zwingenberger. Henning Pertiet die in 1965 in Hamburg ter wereld komt, leert de grondbeginselen van het pianospel van stadsgenoten Axel Zwingenberger, Jo Bohnsack, Joja Wendt en uiteraard Gottfried Böttger en noemt Vince Weber, Meade Lux Lewis, Albert Ammons, Otis Spann en moderne jazzpianisten als Thelonious Monk zijn belangrijkste inspiratiebronnen. In 1993 sluit Henning Pertiet zich aan bij de Mojo Blues Band uit Wenen, Oostenrijk. Deze samenwerking zal 3 jaar duren en levert naast vele optredens door heel Europa zijn eerste plaat opnames op. De albums ‘Blues Roll On!’, ‘Rhythm & Blues Party’ en ‘Blues Parade 2000’ verschijnen alle drie op het EMI Austria Label. In 1996 besluit hij op eigen benen verder te gaan en neemt hij zijn eerste plaat onder eigen naam op, ‘Henning Pertiet  Boogie Woogie’, die hij vastlegt met Mojo Blues Band drummer Peter ”Miller” Müller. In 199 volgt zijn tweede album ‘My Style’ en krijgt Henning Pertiet steeds meer bekendheid  in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland door zijn samenwerking met bluesmuzikanten als Axel Zwingenberger, Vince Weber, Martin Pyrker, Abi Wallenstein, Henry Heggen, Jeanne Carroll, Jan Harrington, Little Willie Littlefield, Frank Muschalle, Tibor Grasser en B.B. & The Bluesshacks. In 2003 neemt hij met de uit Berlijn afkomstige drummer Michael Maass de cd ‘Boogie Woogie Live 2003’ op. Een cd die ook jazz- en rockmuziek elementen bevat en daardoor een iets bredere kijk op het spel van Henning Pertiet laat zien. In 2009 werkt Hennig Pertiet samen met BB & The Blues Shacks drummer Andreas Bock, deze samenwerking levert de cd ‘The Fabulous Boogie Duo’ op.

Op 30 augustus 2016 stonden Böttger en Pertiet in de Pioneer Factory Concert hal in Buxtehude Duitsland en legden de heren met twee Bechstein grand piano’s de opnames voor de cd ‘Family Boogie Live’ vast. Family Boogie Live bevat deels solo stukken maar op zes tracks gaan de heren de ‘battle’ aan. Gedurende twintig tracks laveren de beide pianisten door het brede blues en boogie repertoire van de grootmeesters van dit genre. Maar ook eigen stukken als Bluestime!, Boogie For You, 3nach9 en Blues For Richard Tee komen voorbij. De cd opent gezamenlijk met de vlotte Opening Boogie om vervolgens het tempo nog verder op te voeren in Boogiewoogie No.1. Henning Pertiet neemt als solist iets gas terug in Bluestime! Om vervolgens met rollende bassen in Boogie For You in volle vaart weer de toetsen te bewerken. Gezamenlijk spelen ze een eigen bewerking van de gospel traditional Just A Closer Walk With Thee. Na dit nummer neemt Gottfried Böttger het stokje over om acht stukken solo op rij te spelen. Böttger`s benadering van het pianospel lijkt iets moderner en daardoor verder van het traditionele werk af te staan. Met fraaie intro’s zet hij traditionals als Sometimes I Feel Like A Motherless Child , Jelly Roll Blues en Some Of These Days volledig naar eigen hand. In het eigen gecomponeerde stuk Blues For Richard Tee lijkt Böttger de grenzen van het traditionele werk te hebben overschreden. Dat het publiek weer toe is aan een traditionele pianoblues blijkt wel uit het feit dat ze driftig meeklappen op Hennings Pertiets uitvoering van zijn Roosevelt Boogie. Het gezamenlijk gespeelde Blue Monk hoort wat mij betreft tot een van de hoogte punten van dit veelzijdige album. Met de vlot gespeelde Pioneer Boogie en de slowblues  Maiskorn Blues, twee composities van eigen hand komt de cd tot zijn eind. Met ‘Family Boogie Live’ hebben Gottfried Böttger en Henning Pertiet laten horen waarom ze tot de top van de vele blues en boogie pianisten behoren die Duitsland rijk is. Twee verschillende pianisten waarvan Pertiet het meest authentiek lijkt te klinken en Böttger het liefst de grenzen van de traditionele paden  bezoekt. Beide heren beschikken over een ijzersterke linkerhand, waarmee ze fraaie baspatronen neerzetten om vervolgens met de rechterhand, met een enorme dosis techniek het nummer kleur te geven. Weer eens iets anders dan al dat gitaargeweld waar we zo vaak mee worden geconfronteerd.

01. Opening Blues
02. Boogiewoogie No. 1
03. Bluestime!