Recensie: Giulia Millanta – Conversation With A Ghost

Giulia Millanta – Conversation With A Ghost
Format: CD – Digital / Label: Ugly Cat Music
Releasedatum: 22 juni 2018

Tekst: Peter Marinus

Als je naar de instrumenten kijkt, die op dit album gebruikt worden, weet je al dat je hier niet met een doorsnee Americana album te maken hebt. Zo komen er zingende glazen, een zaag, een bajo sexto, een gitaar met nylon snaren, accordeon en basclarinet voorbij. De verantwoordelijke voor dit album is de in Florence, Italië, geboren Giulia Millanta, die tegenwoordig in Austin, Texas, woont.
Zij levert hier een album af met een soort Americana, die haast niet te vergelijken is met andere singer-songwriters. Het dichtst in de buurt komen Rickie Lee Jones en Suzanne Vega en het jazzy eigenzinnige geluid van Tom Waits duikt ook regelmatig op.
Giulia wordt door een aantal klasse muzikanten bijgestaan zoals Gabriel Rhodes op bariton gitaar, elektrische en akoestische gitaar, zingende glazen, piano, zaag en bajo sexto, Marc Ribot op gitaar, David Pulkingham (nylon string gitaar), Glenn Fukunga (bas), Dony Wynn (drums), Joel Guzman op accordeon en John Mills op saxofoon en basclarinet.

Het openingsnummer, Blinded By The Sun, is een ballad, die muzikaal zeer eigenzinnig is ingekleurd met o.a. de jazzy basclarinet, romige steelgitaar, bonkende drums en het warme stemgeluid van Giulia. In de knisperende jazzy ballad Hour Glass zijn de zingende glazen van Gabriel Rhodes te horen en de broeierige jazzy gitaar van Marc Ribot. Door de knorrende saxofoon duiken in Puppet On A String Morphine invloeden op. Het nummer had ook zo maar uit het oeuvre van Tom Waits kunnen komen. Ook in dit nummer is de warme jazzgitaar van Marc Ribot aanwezig. Lonesome Throne is een luie bluesy shuffle met de warm zoemende bas in de hoofdrol. Door het gebruik van een accordeon klinkt de ballad Violence als een mix van Slavische muziek, chanson en Tex Mex. Een nummer met een warm geluid maar met een minder warm onderwerp waarbij je je een mix van Los Lobos en Tom Waits moet voorstellen. De zwoele zang van Giulia staat centraal in de jazzy ballad Coney Island met een luie knorrende basclarinet. Het lui voortschuifelende Expiration Date heeft een vrij hoog countrygehalte met het sprankelende gitaarspel van Gabriel Rhodes in een belangrijke rol.
Het swingende rhythm & bluesnummer Enough Is Enough is een hoekig stotend nummer met hard knorrende Morphine sax. La Stanza is het juweeltje op dit album. Een dreigend nummer met gortdroog tikkende drums en Giuliana die deels in het Italiaans en deels in het Engels zingt. Echt zo’n nummer dat langzaam je hart binnen sluipt.

Dit tweede album van Giuliana Millanta is wat mij betreft nu al een hoogtepunt op het Americana gebied.


Tracklist:
01. Blinded By The Sun
02. Hour Glass
03. Puppet On A String
04. Lonesome Throne
05. Violence
06. Coney Island
07. Lila (Spread Your Arms)
08. Conversation With A Ghost
09. Expiration Date
10. Enough Is Enough
11. La Stanza
12. Space

Website: Giulia Millanta

15 juni 2018|Categories: Recensies|Tags: |1 reactie

Eén reactie

  1. Jan Chris van den Houte 16 juni 2018 om 12:31 - Antwoorden

    Sorry, maar dit is inmiddels al haar zesde album!

We horen graag je mening! Voeg reactie toe