Recensie: Gina Sicilia – Heard The Lie

Gina Sicilia – Heard The Lie
Format: CD – Digital / Label: Blue Élan Records
Releasedatum: 31 augustus 2018

Als je je wel eens afvraagt hoe een mix van Americana en soul zou kunnen klinken, moet je snel het nieuwe, achtste, album van de Amerikaanse Gina Sicilia gaan beluisteren. Zij krijgt het namelijk voor elkaar om haar album te vullen met nummers, die voor een groot deel behoorlijk soulvol klinken. Het feit, dat Gina over een Cher-achtig stemgeluid beschikt, dus met die diepe vibrato, helpt daarin natuurlijk een boel. Gina werd in 2008 al genomineerd voor een Blues Music Award als Best New Artist en haar nieuwe album werd geproduceerd door de Grammy genomineerd Dave Darling, die in het verleden in bands als the Boxing Gandhis zat. Van blues is vrijwel niets te merken op dit album. Van soul en Americana des temeer.
Gina wordt bijgestaan door Carl Sealove op akoestische bas, Davey Faragher (elektrische bas), Doug Livingston (dobro),  Herman Matthews (drums), Josh Smith (gitaar) en Arlan Oscar (keyboards).

Daarnaast zingt Gina op Brighter Day een duet met Janiva Magness. Het is een genot om twee top zangeressen te horen, die beiden flink soulvol klinken in een lichtvoetig schuifelend nummer. Gina opent haar album met het stuwende Americana nummer Heard The Lie, in een stijl die dicht tegen Lucinda Williams aan ligt. How Many Times werd geschreven door producer Dave Darling en is een soulballad waarin Gina’s rauwe stemgeluid prima tot zijn recht komt. Dit nummer zit in de satijnen soul hoek van bijvoorbeeld The Impressions. Verrassend is de cover van het Bad Company nummer Ready For Love, dat hier getransformeerd is tot een hoekig groovend funkpop nummer. En ook in die vorm blijft het een wereldnummer, hetgeen mede komt door die heerlijke soulvolle zang. Ook Angels Watching is een weelderige soulballad met een warm orgel, waardoor het nummer een Paul Carrack geluid krijgt. Een perfecte mix vcan soul en Americana.
In het broeierig dreunende Man In The Sky zitten zowel verscholen gospelgeluiden als een bluesy piano. In de lichtvoetige Americana swinger Sugar valt het Cher-achtige stemgeluid van Gina vooral op. Het vrij commercieel klinkende Americana nummer Darling zou zomaar eens een hit kunnen worden, mede door het intieme geluid.
Light Me Up is een romige funker waarin ook wat reggae verwerkt zit. Een aanstekelijk zomers nummer met stuwend orgelwerk. In I Do Bad Things bekent Gina dat zij eigenlijk een “stout meisje” is in een stuwend Americana nummer met zowel een twangende als bluesy gitaar.
Het album wordt prachtig afgesloten met de ingetogen ballad Growing Dim met zijn zacht sprankelende gitaar.

Gina Sicilia bewijst met dit album, dat zij een Americana artieste is van een hoge kwaliteit. Het wordt dus hoog tijd, dat wij dat in Nederland ook eens in de gaten gaan krijgen.

01. Heard The Lie