Recensie: Giles Robson & Chris Corcoran – Roller Coaster! – A Ride Through Walter’s World

Giles Robson & Chris Corcoran – Roller Coaster! – A Ride Through Walter’s World
Format: CD / Label: Honeyboy Amps
Releasedatum: 6 april 2018

Hier is lef voor nodig! Je moet het namelijk wel durven om met zijn tweetjes een album op te nemen en dat vrijwel helemaal te vullen met nummers van de legendarische blues harmonicaspeler Little Walter, geboren als Marion Walter Jacobs.
Harmonicaspeler Giles Robson en gitarist Chris Corcoran hebben dit dus gedaan. Deze heren uit de UK wilden een eerbetoon aan Little Walter opnemen waarop het ware geluid van de blueslegende tot uiting zou komen. Het is natuurlijk een gok om dat slechts met z’n tweetjes te doen. Geen bas, geen drums! Nee, allemaal instrumentale nummers met slechts de harmonica en de gitaar.
Ik kan jullie echter geruststellen want dit is echt een uitstekend album geworden. Ik moet eerlijk toegeven dat ook ik bang was dat ik mijn aandacht na een paar nummers zou gaan verliezen maar dat is dus totaal niet gebeurd!
En dat is niet zo vreemd als je met twee van dit soort topmuzikanten te maken hebt. Giles Robson had in het verleden zijn eigen band, Giles Robson & The Dirty Aces, en heeft zich nu dus eens van een andere kant laten zien. Gitarist Chris Corcoran is minder bekend. Hij nam in 1978 een popsingle op en was o.a. in uitvoeringen van “Jesus Christ Superstar” te horen.
Nu dus het Little Walter eerbetoon. En op een eigen nummer van Robson en een cover van een Lafayette Thomas nummer na, is dat helemaal gevuld met Little Walter nummers.

Te beginnen met Juke waarin de warm scheurende harmonica van Giles uiteraard centraal staat. Zonder de straffe gitaarriffs van Chris zou dit nummer echter niet zo swingen. Giles toont zich hier al een ware virtuoos op de harmonica en is staat om vrij authentiek klinkende harmonicablues te produceren. In de slowblues Blue Midnight worden zijn loeiende harmonica uithalen begeleid door de luie rauwe gitaarlicks van Chris. Giles pompt en zuigt zich een ongeluk op zijn harmonica in Roller Coaster en laat zijn harmonica keihard gieren, kreunen en brullen. Het eigen nummer, Mr. Jacobs, is een prachtig pompend eerbetoon aan Little Walter. De volgende rauwe Little Walter boogie, That’s It!, wordt vervolgens weer ingezet en Giles laat zijn harmonica weer alle kanten op scheuren en gieren terwijl Chris stoïcijns door speelt. Lights Out is een slowblues van het hartverscheurende soort. Je hoort de pijn via de harmonica van Giles naar buiten spatten! Rocker bewijst dat rocken met z’n tweetjes wel degelijk kan. Aan deze waanzinnig rauwe boogie kan menig garageblues bandje nog een puntje zuigen. Deep South Guitar Blues is een nummer van Lafayette Thomas, onder andere bekend van zijn werk met Jimmy McCracklin. Wederom een hartverscheurende slowblues. Back Track is, net als het al eerdergenoemde Rocker, nogmaals het bewijs dat je als duo intens en rauw kan rocken. Na de rauwe soepele boogie Off The Wall nemen we op hartverscheurende wijze afscheid met de slowblues Sad Hours.

Ik heb mij echt geen moment verveeld met deze intense en rauwe klanken van Giles Robson en Chris Corcoran. Een magnifiek eerbetoon. Ik weet zeker dat Little Walter met een grote glimlach toekijkt.

01. Juke
02. Blue Midnight