Recensie: Geoff Achison – Sovereign Town

Geoff Achison – Sovereign Town
Format: CD – Digital / Label: Jupiter 2 Records
Releasedatum: 25 augustus 2018

Tekst: Gerrit Schinkel

De in Melbourne woonachtige Australische singer-songwriter Geoff Achison is geboren op 5 augustus 1965 in Cowes, Phillip Island, een eiland dat deel uitmaakt van de Zuidoost Australische deelstaat Victoria. Als leadgitarist maakt hij van 1989 – 1996 deel uit van de band van Dutch Tilders, een in Nederland geboren Australische bluesgitarist. Na zijn vertrek bij Tilders formeert Achison zijn eigen band The Souldiggers Hij treedt vooral op festivals in Australië op, zoals Echuca Moama Winter Blues, Wangaratta Jazz Festival, Sydney Blues Festival, Bendigo Blues and Roots Festivals. Achison is ook instructeur bij Fur Peace Ranch, in Ohio, die gitaarworkshops organiseert en gerund wordt door bluesgitarist Jorma Kaukonen, bekend van Jefferson Airplane en Hot Tuna. Achison wint ook meerdere prijzen zoals de Albert King Award in Memphis (1995) voor meest belovende internationale gitarist en in 2007 samen met The Souldiggers Group of the Year bij de Blue Music Chain Awards.

Tijdens een gitaarworkshop in Ballarat, Victoria, Australië, doet Achison ook een jamsessie met lokale muzikanten waarbij hij o.a. nieuw materiaal speelt. Dit (akoestische) materiaal is volgens hem anders dan het materiaal dat hij met The Souldiggers gewend is te spelen en daarom besluit hij met dit combo lokale musici een album op te gaan nemen. Eind 2017 vertrekt hij naar Ric Formosa’s Pilgrimage Studio in Ballarat en begin 2018 beginnen de opnamen die medio mei worden afgerond.

Het resultaat van deze opnamen is te horen op het album ‘Sovereign Town’, dat op 25 augustus 2018 wereldwijd zal verschijnen. Op dit album, geproduceerd door Achison en Formosa, staan elf nieuwe composities en een cover. Achison haalde bij het schrijven van deze songs zijn inspiratie uit de vroege tijden van de Gold Rush in Victoria van de tweede helft van de negentiende eeuw. Het album opent melodieus en loom met Skeleton Kiss, waarin de stem van Achison mij doet denken aan die van Warren Zevon.
De begeleiding is veelal subtiel, zoals in songs als Miniature Men, de mooie cover Walk Away van Ben Harper en Sleepwalking. Fraai gitaarspel en grijzige zang zijn te horen in het titelnummer Sovereign Town. Mooie (blues) ballads zijn Wandsworth Bridge en World Of Blue. Iets steviger zijn het funky Small Town Crime met wah wah gitaar en Rescue The Past met strak drumwerk. De instrumental Misha Bella bevat een mooie hammondsolo en zeer fraai jazzy gitaarspel.
Ook het slechts ruim anderhalve minuut durende Hand Of Faith is een instrumental met een rustige akoestische gitaar en het album wordt instrumentaal besloten met het dromerige Coolbardie Sunrise met alleen een akoestische gitaar.

‘Sovereign Town’ is andere koek dan het werk dat hij met The Souldiggers ten gehore brengt, maar dit akoestische ‘uitstapje’ is ook zeer goed te pruimen en kenmerkt de veelzijdigheid van deze Australische singer-songwriter.

01. Skeleton Kiss
02. Miniature Men
03. Walk Away