Gaye Adegbalola – The Griot
Format: CD / Label: Hot Toddy – VizzTone Label Group
Releasedatum: 4 januari 2019

Gaye Adegbalola is een zeer ontwikkelde dame, die absoluut geen blad voor haar mond neemt om haar mening te verkondigen. Ze werd geboren als Gaye Todd en is afkomstig uit Fredericksburg, Virginia, en studeerde af in de biologie en scheikunde, werkte als onderwijzeres, technisch schrijfster en bacteriologe. Daarnaast hield zij zich ook nog eens bezig met experimenteel theater waarmee ze de zwarte jeugd meer vertrouwen probeerde te laten krijgen.

Op muzikaal gebied was zij 25 jaar lid van de formatie Saffire-Uppity Blues Women, bracht ze in 2012 een kinder-bluesalbum uit en in 2015 het album ‘Is It Still Good To Ya?’ met de band The Wild Rutz.
Nu is ze toe aan haar vijfde soloalbum en dat album staat weer vol met indrukwekkende nummers.

Nothing’s Changed beschrijft de discriminatie in de USA, die daar nog steeds aanwezig is. Dat alles verpakt in een Bo Diddley-achtige beat met Gaye’s krachtige en doorleefde stemgeluid. Gaye ziet zichzelf als een modern soort “griot”, een West-Afrikaanse dichter, lofzanger en muzikant, die de tradities en geschiedenis van zijn volk vetelde en bewaarde. Zij legt dit, al vertellend, uit in The Griot, begeleid door kletterende bones en een dreunende basdrum. En passant wordt ook nog even een stukje van Marvin Gaye’s “What’sGoin’ On” aangehaald. Het nummer gaat over in de lome countryblues van Liearrhea met zijn soepele slidegitaar en banjo en Gaye’s rauwe zang. Liearrhea is de bijnaam van de aanhangers van Donald Trump en dus handelt het nummer over dit soort verwerpelijke menselijke diarree.
Een bezwerende Afrikaanse melodie met bijbehorende zang gaan soepel over in de rauwe countryblues van FGM met zijn rauwe groove en snijdende cello. De boodschap blijkt uit de volgende regel “I’ll wrap myself in a bomb for you but I won’t let you take a woman’s joy!” Het loom pompende Dirty Sheets is een krachtige oproep voor gelijke vrouwenrechten met priemend gitaarwerk.
De luchtige soulswinger (You’re) Flint Water handelt over de Flint Water Crisis uit 2014 waarbij het drinkwater van de stad Flint, Michigan, verontreinigd werd door lood. Kapernicked is een zeer indrukwekkend eerbetoon aan Colin Kaepernick, een zwarte quarterback uit de American Footbal wereld, die uit protest tegen de rassenongelijkheid, knielde bij de tonen van het Amerikaanse volkslied. Door het nummer heen zijn verschroeide tonen van de Star Spangled Banner te horen. Gaye is de footballer dankbaar. “I wanna thank him for taking a knee for me”.
In de lijzig swingende shuffle Ain’t Technology Grand wordt de hedendaagse technologie met als zijn “voordelen” op een ironische wijze op de hak genomen. Gon’ Be Alright is een slowblues waarin de liefdesproblemen van de wat ouderen onder ons aan bod komen op een meldie die aan “Nobody Loves You When You’re Down And Out” doet denken. Na de Keb’ Mo’-achtige shuffle Don’t Critize Me met zijn luchtige swing is het tijd voor de prachtige slowblues Nothing Left… met vurig gitaarwerk waarin Gaye haar tong als enige wapen hanteert.
De cover van het Doc Pomus nummer There’s Always One More Time past prima op dit album door de breekbare akoestische versie die dit nummer krijgt. Dat geldt ook voor de smachtende versie van Bessie Smith’s Need A Little Sugar In My Bowl. Een pianoblues die door Gaye zeer krachtig gezongen wordt. De swingende akoestische blues Tea Cake Kind Of Love is een swingende roep om liefde waarbij kleur, rijkdom, leeftijd of geslacht niet uitmaakt. In 3 Hour Shoes is een “Willie And The Hand Jive” beat teruggebracht tot een rauwe lome pompende beat. In dit nummer wordt het commerciële karakter van de godsdienst eens flink te grazen genomen. “The insanity of vanity has no reward. Give up styling and profiling for the Lord, gevolgd door een dik “Amen”.
Het album wordt afgesloten door de authentieke countryblues Sorry, But…No Shame en de pianoblues cover van het Ma Rainey nummerJelly Bean Blues.

Een zeer overtuigend, indrukwekkend en ontnuchterend bluesalbum!!

01. Nothing’s Changed