Gary MooreBlues And Beyond (4LP)
Format: 4LP / Label: BMG
Releasedatum: 24 november 2017

Tekst: Dietmar Terpstra

Een schok voer door de blueswereld, toen op 6 februari 2011 bekend werd dat Gary Moore (Belfast, 1952) door een hartaanval was geveld. Hij was nog lang niet klaar, en stond onder meer als hoofdact geboekt op het helaas ter ziele gegane Highlands Blues Festival in Hoogland, nabij Amersfoort. Moore was een ondergewaardeerd gitarist en songschrijver, ondanks het feit dat hij tot de groten der aarde behoorde, die gespeeld had met George Harisson, Phil Linott, Greg Lake, Skunk Anansie, Ginger Baker, Jack Bruce, en een groot aantal helden uit de Amerikaanse bluesscene, waaronder Albert Collins. En natuurlijk met Peter Green, het getroubleerde genie uit de beginjaren van Fleetwood Mac, wiens Les Paul-gitaar uit 1959 Moore’s belangrijkste instrument zou worden.

Het komt waarschijnlijk doordat Moore gecategoriseerd werd in de bluesrock-hoek, toch een beetje beschouwd als het domme broertje in de muziekwereld, waar gitaristische krachtpatserij en het wereldrecord snarenfietsen volgens de gangbare mening prevaleren boven muzikale inhoud.

Een jammerlijk misverstand, zo blijkt bij beluistering van Gary Moore, ‘Blues And Beyond’, dat platenmaatschappij BMG dezer dagen in een prachtuitgave in vierdelig vinyl heeft uitgebracht. Want wat de kenners, en zijn vele mede muzikanten allang wisten, is dat Gary Moore niet alleen een fabelachtig rock- en bluesgitarist was, die het beste van Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan in zich verenigde. Hij was ook een kenner van het genre, die pareltjes wist op te diepen, en zich die met ongekende passie en vaardigheid eigen wist te maken.

Op dit album vinden we daar voorbeelden van in de vorm van Stormy Monday van T-Bone Walker, Memory Pain van Percy Mayfield, I Can’t Quit You Baby en Evil van de onontkoombare Willie Dixon en You Upset Me Baby, een klassieker van de hand van BB King. Wat opvalt is, dat de meerderheid van de songs op deze plaat, uiteraard geschreven door Moore zelf, waaronder enkele tracks die niet eerder zijn verschenen, op geen enkele manier misstaan tussen de bluesklassiekers van zijn grote voorbeelden.

Geconcludeerd kan derhalve worden dat met Moore een bluesgrootheid is heengegaan, die met het verstrijken van de tijd zijn rechtmatige plaats in het muziekpantheon, tussen Dixon en King, maar ook tussen Peter Green en Phil Lynott, ongetwijfeld gaat opeisen.

Deze prachtuitgave, een ideaal cadeau voor onder kerstboom, zal daar ongetwijfeld toe bijdragen.

LP 1
Side A: