Gary Allegretto – Blues On The Trail
Format: CD – Digital / Label: Harmonicowboy Records
Releasedatum: 8 augustus 2018

Pak je schommelstoel erbij, steek de open haard aan en schenk een lekker groot glas whiskey in. De ideale omstandigheden om het nieuwe, vierde, album van Gary Allegretto te ondergaan. Gary is een Amerikaanse zanger, harmonicaspeler en gitarist, die nou niet bepaald stil gezeten heeft. Zo heeft hij baantjes gehad als ranger, brandweerman, uitsmijter, cowboy en strandwacht. Daarnaast speelde hij ook nog eens met muzikanten als Prince, Mick Taylor. David Lee Roth, Queen Latifah en Bruce Willis, ontwikkelde hij de muziektherapie voor kinderen “Harmonikids” en was hij te zien in de harmonica-documentaire “Pocket Full Of Soul”. Een druk baasje dus.

Maar houd bij het beluisteren van dit album de hoes maar bij de hand. Daar zie je Gary ontspannen onderuit gezakt in zijn schommelstoel met gitaar en harmonica. En deze hoes ademt precies de sfeer uit, die ook in Gary’s muziek terug te horen is. Warm en ontspannen. Muzikaal laveert Gary tussen de blues, folk en de country.

Het album start met de ontspannen blues Blues On The Trail met Gary’s warm brullende harmonica en soepel akoestisch gitaarwerk. Het maakt in dit nummer niet uit, dat er nogal opzichtig van de bluesklassieker “KeyTo The Highway” is geleend. Hetzelfde luie geluid is te horen in het stuwende akoestische bluesnummer Black Diamond waarin J.J. Cale en Tony Joe White hun ontspannen krachten lijken te hebben gebundeld. Het super lome Cowboys Gotta Be Free wordt gedomineerd door de broeierig brullende harmonica en de luie, diep pompende bas.
De folky ballad A Horse Called The Bluesman, met zijn priemende vibrerende harmonica, gaat qua geluid richting het werk van een Willie Nelson of Kris Kristofferson. Every Silver Lining bewijst dat het mogelijk is om een funky groove in een country-achtig nummer te plaatsen en er dan ook nog eens een J.J. Cale-achtige draai aan te geven.
The Firebreak Line opent als een intieme countryblues maar gaat verder als een stampende countryblues met weergaloos gitaarwerk en warm harmonicaspel. When Dutchy Plays The Mouth Harp lijkt een folk ballad te zijn maar gaat er dan ineens als een soort “barndance” vandoor met een melodie waarin ik het niet kon laten om constant “with a banjo on myknees” te zingen. In het zweterige funky-blues nummer No Place Like Home probeert Gary de narigheid van ons hedendaagse bestaan te ontvluchten. “There ain’t no place like home, that’s why I love the road”.
Whittling Dynamite zit overduidelijk in de countryhoek, old style country a la Johnny Cash. In het licht funky bluesy Another Mule wordt op fijnzinnige wijze het thema “overspel” behandeld. “Another mule is kicking in yourstall”.
Na de cover van het Blind Lemon Jefferson nummer Jack Of Diamonds met Gary’s rauw brullende harmonica is het alweer tijd voor de afsluiter Wherever I Roam, een intieme folky ballad in de stijl van bijvoorbeeld Jim Croce of James Taylor.

Met dit album van Gary Allegretto haal je een heerlijk loom, lui, ontspannen en ook nog eens uitstekend album in huis!

01. Blues On The Trail
02. Black Diamond