galactic into the deep

GALACTIC – INTO THE DEEP + Interview Stanton Moore
Format: CD / Label: Provogue/Mascot / Datum Release: 17 Juli 2015

De Amerikaanse jam-band Galactic is er sinds het ontstaan in de vroege jaren negentig eigenlijk nooit echt in geslaagd om een vaste bandsamenstelling te formeren. Het muzikantencollectief uit New Orleans bleek voor collega’s uit de wereld van jazz, fusion, funk en rock echter over een enorme aantrekkingskracht te beschikken waarmee dit gemis in de studio alsmede op het podium ruimschoots gecompenseerd kon worden. Dat dit tot interessante samenwerkingen kan leiden blijkt uit het nieuwe album ‘Into The Deep’. Met drummer/percussionist Stanton Moore, één van de vaste kernleden, probeerden we onlangs enige duidelijkheid te krijgen betreffende de huidige poule van invalkrachten met wie dit allemaal tot stand is gekomen.

Tekst: Jeroen Bakker

Moore bevindt zich tijdens ons gesprek in New Orleans, de stad waar Galactic als sinds begin jaren negentig de scepter zwaait, maar wil voorafgaand aan het gesprek graag weten waar Blues Magazine vandaan komt. Wanneer hij verneemt dat Blues Magazine op enkele internationale contacten na, voornamelijk uit Nederlandse muziekliefhebbers bestaat, reageert hij opgetogen: “Wow, wij hebben vorig jaar op jullie North Sea Jazz Festival een geweldige dag beleefd. Het optreden verliep fantastisch en veel van onze vrienden, waaronder Mavis Staples en JJ Grey, kwamen we daar ook tegen”. Met zangeres Maggie Koerner werd op de openingsdag van het festival, dat voor de eerste keer in het bestaan dus drie dagen lang geheel was uitverkocht, het Congo-podium in vuur en vlam gezet met spetterende funk, jazz, fusion en rock. “Op dit moment is Maggie bezig met een tournee om aandacht te vestigen op haar solo-album. Ze doet ook mee op ‘Into The Deep’ maar of je haar ook nog bij ons gaat tegenkomen durf ik je nu niet te beloven”. Expliciet wordt hier nog even benadrukt dat de vocalen bij deze show door bovengenoemde zangeres werden verzorgd want bij Galactic staat nooit op voorhand vast wie de vocalen voor zijn of haar rekening neemt. “Tien jaar geleden besloot onze zanger om per direkt op te stappen en vanaf dat moment hebben we besloten die vacature met invalkrachten op te vullen. Voor ‘Into The Deep’ hebben we uitsluitend een beroep gedaan op vrienden met wie we al eens eerder hebben samengewerkt”.

Zo is er de afgelopen jaren tijdens de tournees met JJ Grey’s Mofro een vriendschap ontstaan die niet alleen op de podia een vervolg kreeg maar sinds nu dus ook in de studio. De vlijmscherpe funktrack ‘Higher and Higher’ past perfect bij de rauwe soulstrot van Grey. “Het is geen toeval”, aldus Moore. “We componeren de muziek en hebben daarbij een bepaald stemgeluid in gedachten. Het gaat er dan alleen nog maar om wie er beschikbaar is en het met ons wilt vastleggen”. Op de titeltrack van het album is Macy Gray te horen die met haar karakteristieke, ietwat hese stemgeluid, met veel gevoel het nummer naar een hogere level tilt. “Macy heeft het zich eigen gemaakt en doet dat volgens ons op voortreffelijke wijze. De tekst is afkomstig van onze vriend Jim Greer die hierin zijn verdriet heeft verwerkt nadat zijn kindje was overleden. Na enkele aanpassingen is Macy er mee aan de slag gegaan en ik denk dat iedereen heel erg blij is met het eindresultaat”. Gray verklaarde onlangs verbaasd te zijn geweest over de werkwijze en hoge kwaliteit van de Galactic-muzikanten: “Ze komen bij elkaar en gaan spelen. Ze hoeven niet eens te oefenen!”. De samenwerking met de zangeres verliep zo prettig dat ook met haar meerdere shows zijn gedaan. Galactic heeft nog maar kort geleden een optreden tijdens het enorme Fuji Rock Festival in Japan achter de rug en het publiek reageerde volgens Moore uitzinnig op deze bijzondere combinatie. “Op dat festival sta je tussen bands als Muse, Foo Fighters en Motörhead geprogrammeerd, heel grote rock-acts, maar we hebben daar met onze muziek heel veel enthousiasme weten los te maken bij het publiek”.

Galactic heeft naast die interessante vocale gastbijdragen ook veel instrumentale composities die tijdens de optredens een sfeerverhogende uitwerking hebben. Na eerdere albums, waaronder ‘Ya-Ka-May’, ‘Carnivale Electricos’ en ‘From The Corner To The Block’, waarin hoofdzakelijk de sfeer rondom Mardi Gras centraal stond, openen de New Orleanians deze keer met ‘Sugar Doosie’, een soort jam waarin blazers en percussie voor een zeer opwindend New Orleans-funkritme zorgen. “Sugar Doosie is hier een zeer bekende verschijning die altijd in de parades te vinden was maar als ‘second-line-dancer’, dus in de volggroep van de stoet die door de straten trekt”. Het belangrijkste feest van het jaar in de stad zal altijd van invloed zijn en terug te horen in de muziek van Galactic. “Er is geen ontkomen aan. Of we nu iets met country, rock, soul of hiphop proberen, de New Orleans-funk zul je er altijd in terughoren’. Op het album ‘Carnivale Electricos’, een muzikale fusie tussen Mardi Gras en het Braziliaanse carnaval, was zanger David Shaw al eens te horen. Samen met Maggie Koerner doet hij het nu in het hippe ‘Dolla Diva’, weliswaar een swingende mix van hiphop en soul maar vooral ‘heel erg New Orleans’.

Voor de bandleden was de samenwerking met Mavis Staples een hoogtepunt in het twintig-jarige bestaan van Galactic. “Met Mavis hebben we acht jaar geleden al eens samen op een podium gestaan in New York maar nog niet samen in de studio. We schreven het nummer voor haar maar dat we ook haar goedkeuring krijgen om het samen op te nemen is een niet te beschrijven gevoel van geluk. Het is opgenomen bij haar thuis en ik weet nog dat iedereen op de heenreis naar Chicago serieus bezig was met de vraag of ze überhaupt wel zou komen opdagen. Toen wij aankwamen was zij al aanwezig en had de hele track al voorbereid. Waanzinnig, wat een geweldige vrouw is dat”. In het resultaat van deze samenwerking, ‘Does It Really Make A Difference’, horen we een krachtige stem met een zeer smaak- en soulvolle begeleiding. Staples verkeert ondanks haar leeftijd, de laatste jaren in de vorm van haar leven en is wanneer zij de juiste muzikanten om zich heen heeft nog tot grootse prestaties in staat.
Toeval of niet. In het relaxte instrumentale ‘Today’s Blues’ zou je toch zweren dat het Booker T was, ooit ook een fantastische begeleider van mevrouw Staples, die het licht in de studio mocht uitdoen.“Die vergelijking klopt wel. Wij zien ons zelf eigenlijk meer als muzikale begeleiders en er is niemand in de band die daar problemen mee heeft. Logisch toch als je kijkt wie we allemaal voor ons hebben staan?”.

Wanneer en met wie we Galactic hier in Europa kunnen zien is op dit moment niet bekend. “We zullen zeker weer jullie kant op komen maar daar valt nu nog niets over te zeggen en met wie dat zal zijn al helemaal niet. Ach, bij ons staat al twintig jaar lang niets vast…
…maar tot nu toe verloopt het allemaal best prettig…”.

1. Sugar Doosie
2. Higher And Higher (feat. JJ Grey)