Fun Lovin’ Criminals – Another Mimosa
Format: CD / Label: DiFontaine
Releasedatum: 18 januari 2019

Tekst: Filip Heidinga

Twintig jaar geleden brachten de Fun Lovin’ Criminals het album ‘Mimosa’ uit, vol covers en andere versies van hun eigen nummers. Aangezien de band zeer veel verschillende muzikale invloeden kent vonden ze het tijd voor nog een album vol covers. Maar, zo laten de drie muzikanten, dat is niet omdat ze geen nieuw materiaal hebben. Sterker nog, dit jaar zal nog een nieuw album, met nieuw materiaal van de groep verschijnen.

Het album begint met het nummer Rumble van Link Wray uit 1958. En de intro is misschien rustig maar deze versie van de Fun Lovin’ Criminals ontpopt zich al snel als een sneltrein waar geen houden aan is. De motorgeluiden aan het begin en aan het einde van het nummer versterken dit.
De keuze voor het volgende nummer zou je niet zo snel van de Fun Lovin’ Criminals verwachten: Neil DiamondsHello Again. Dit nummer uit 1980 krijgt van de Criminals een totaal nieuwe versie. Eigenlijk blijft alleen de tekst van het nummer hetzelfde. Is de versie van Neil Diamond nog een echt Neil Diamond nummer, de versie van de Fun Lovin’ Criminals is een beetje een sleazy popsong met een dikke laag Fun Lovin’ Criminals saus erover heen.
Van het volgende nummer op ‘Another Mimosa’ hebben alle lezers van Blues Magazine waarschijnlijk al vele vele versie’s gehoord. Het beroemde bluesnummer: Going Down van Freddie King. Maar toch zal deze versie van de Fun Lovin’ Criminals vele lezers nog verrassen. De Criminals maken van Going Down een erg stevig rocknummer en krijgen alle leden de kans om een solo te spelen.
Voor de verandering blijven de Criminals bij het volgende nummer juist weer erg dichtbij het origineel. Daylight van de Engelse Jazz en Rhythm & Blues pianist Georgie Fame klinkt in de versie van de Criminals wat voller dan de versie van Fame. Maar dat is ook kenmerkend voor de Fun Lovin Criminals net als de stem van zanger Huey Morgan, die meer praat dan zingt.
Na dit jazz nummer gaan de Criminals weer een hele andere kant op, dit keer met het nummer You Know How We Do It van rapper Ice Cube. Hip-Hop is één van de vele invloeden van de Fun Lovin’ Criminals en het was dus te verwachten dat er één of meerdere hip-hop nummers op het album zouden staan. Wat dan wel opvallend is, is dat het een zogenaamd ‘West-Coast’ nummer is. In de jaren negentig hadden de West-Coast (zeg maar: Los Angeles) en de East-Coast (zeg maar: New York) grote ruzie met elkaar. Mede aangevoerd door Tupac (Los Angeles) en Notorious B.I.G. (New York).
De Fun Lovin’ Criminals komen uit New York en spelen dus een bekend West-Coast rap nummer. In het origineel begint Ice Cube dan ook met “West side. West side” maar dit komt niet voor in de versie op Another Mimosa. Verder hebben de Criminals er een lekker layed back rap nummer van gemaakt. Ook het volgende nummer is weer een lekker layed back nummer: Tom Petty’s Mary Jane’s Last Dance. Ook hier blijven de Criminals weer aardig dichtbij het origineel, alleen wordt de gitaar van Petty vervangen door een mondharmonica. Naast covers van andere bands staan er ook twee nieuwe versie’s op van hun eigen nummers. De eerste is: Southside, origineel uit 1998. De versie uit 1998 van het 100% Columbian album is een stevige mix tussen rock en hip-hop. De versie op ‘Another Mimosa’ is meer een mix tussen latin en hip-hip.
Ook het volgende, Love Unlimited, is een eigen nummer die meer latin invloeden heeft gekregen op het ‘Another Mimosa’ album. En nu kan je natuurlijk eindeloos discussiëren over hoe goed of juist hoe slecht de versie’s van de Fun Lovin’ Criminals zijn.
Maar het volgende nummer mochten ze van mij echt voor zichzelf houden. Het is namelijk de meest vreemde versie van A Whiter Shade of Pale (van Procol Harum) die ik ooit gehoord heb. En één ding is zeker: vreemder dan deze versie wordt het ook niet meer.
Snel door naar het volgende nummer. Warning is wederom een hip-hop nummer maar dit keer van een East Coast rapper: The Notorious B.I.G..Warning bestaat origineel enkel uit beats en raps maar de Fun Lovin’ Criminals voegen er vele instrumenten aantoe en hier en daar wat geluidseffecten. Op de versie van het album die we hier op de redactie binnenkregen zijn echter wel alle scheldwoorden weggepiept, iets wat nogal eens gebeurd in het nummer en al snel erg irritant wordt.
Hopelijk is dit niet zo op de normale Europese versie van het album. Het vreemde is echter dat in het gesprek wat we op het einde hoor dit echter weer niet het geval is. En daarna gaan de Criminals weer muzikaal totaal de andere kant op. The Truth van de indie rock band Dr. Dog krijgt van de Fun Lovin’ Criminals een transformatie. De versie van Dr. Dog klinkt een stuk lichter en vrolijker dan deze versie op Another Mimosa. De Fun Lovin’ Criminals sluiten dit album vol covers en vele muzikale invloeden af met een nieuw nummer als voorproefje van het album wat later dit jaar zal verschijnen.

Kortom: Een erg leuk en zeer divers album van een band waar we al bijna negen jaar niks meer van gehoord hebben. Een mooie nieuwe introductie van de band maar om eerlijk te zijn kijken we meer uit naar het nieuwe album later dit jaar.

01. Rumble
02. Hello Again
03. Going Down