Freek Volkers Band – As Blue As It Gets
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 1 oktober 2018

Na jarenlang ervaring te hebben opgedaan in uiteenlopende muzieksoorten als jazz, filmmuziek, Nederpop en hardrock besloot gitarist/zanger Freek Volkers, dat het tijd werd om zijn eigen bluesband op te richten. Samen met zijn broer Eddie Volkers (drums) werd de Freek Volkers Band opgericht waarin ook bassist Ivo Sonneveld en gitarist Gerard Koot zitten.

Als er één ding uitspringt op dit album is het dat de band een lekker ontspannen swingend geluid heeft. De beide gitaristen zijn daarbij niet van het soort, dat zich vergrijpt aan de zogenaamde “gitaar krachtpatserij”. Nee, hun stijl van spelen is geheel in dienst van de composities.

Zo klinken ze in het licht funky You Got Something broeierig ern bijtend. Een heerlijk swingende opener met de warme intieme stem van Freek. Say My Name gaat op dezelfde funky voet verder. In dit nummer smeekt Freek zijn geliefde om haar prachtige lichaam aan hem te tonen. Het is daarom niet zo gek dat er een broeierige sfeer in dit nummer zit. Beide gitaristen gaan weer lekker met elkaar in duel via priemende soli. We Are Men is een boogie waarin lichte overeenkomsten met het werk van John Lee Hooker zitten. In de boogie wordt de “mannelijkheid” bezongen en dat is volgens Freek te meten aan zaken als zuipen en auto’s…. Never Make Love Again is een soort fatalistische slowblues waarin Freek’s partner zich tijdens het liefdesspel ineens ontpopt als een “wild dog catchingrabies”! Een ingetogen nummer met bijbehorend breekbaar gitaarwerk. Daarna is het de beurt aan What Are You Trying, een stevig riffende, lome bluesrocker waarin de gitaristen elkaar prima aanvullen.
A Bad Sign is het beste te omschrijven als een swingend soort Southern rock, in de stijl van de oude Charlie Daniels Band, dus met een vrij hoog country gehalte, voorzien van bijtende gitaar injecties. SoYou Have The Blues is een atmosferische slowblues met zowel warm zwevend gitaarwerk as stevige gitaarriffs. Het daaropvolgende She Done Me Wrong is een funky nummer met een behoorlijke jazzy tik door het warme gitaarwerk. De band gaat op de funky voet verder in Take Me Home. Een soepel groovend nummer waarin de beide gitaristen de aandacht opeisen met gierende en bijtende soli. In I Have The Blues wordt de blues vormgegeven via een loom swingende funky boogie waarin een lichte Bo Diddley beat zit. Cougar is te omschrijven als gepolijste funky bluesrock met melodieuze zang.
Na de soulvolle slowbluesTake Me Away, met zijn lichte verwijzingen naar “I’d Rather Go Blind” is het tijd voor de afsluiter The News. Hierin wordt de blues aangelengd met ontspannen skankende reggae met een aangenaam lome swinger als eindresultaat.

Wederom ben ik erg opgetogen over een bluesrelease van eigen bodem. De Freek Volkers Band toont met dit album aan, dat zij in staat is om de blues op een pakkende, ontspannen wijze vorm te geven. Kortom…een aanrader van Nederlandse bodem!

01. You Got Something
02. Say My Name
03. We Are Men