Recensie: Frank Hannon – From One Place …To Another ! Vol.2

Frank Hannon – From One Place …To Another ! Vol.2
Format: CD – Digital / Label: RedHawk Records
Releasedatum: 17 Mei 2018

Tekst: Filip Heidinga

De intussen 51-jarige gitarist Frank Hannon weet van geen ophouden. Op 19-jarige leeftijd begon hij de band Tesla en scoorde daarmee meerdere hits, vooral in Amerika. In 1996 ging de band uit elkaar en begon Hannon de band Moon Dog Mane. In 2000 kwam de band Tesla weer bij elkaar en sindsdien tourt de band nog steeds veel, vooral in Amerika. Maar dit weerhoudt Frank Hannon niet om naast de band verschillende solo projecten te doen. Zoals een reeks covers opnemen met verschillende gastmuzikanten. Uiteindelijk worden er totaal dertig covers uitgebracht, zo heeft Hannon aangekondigd. Op ‘From One Place To Another Vol.1’ stonden tien nummers en ook op Vol.2 staan tien nummers. Een derde deel kunnen we dus verwachten later dit jaar. Maar goed, eerst deel twee.

Het album begint met een stevige versie van het nummer Hush van Deep Purple. Hannon vroeg Randy Hansen, die vooral bekend staat om zijn Jimi Hendrix act, om hem te helpen met het gitaarwerk. Niet dat Hannon zelf geen goede gitarist is maar op dit album wou hij zich meer concentreren op zijn zangpartijen. Het resultaat is een stevige opener die de toon goed zet voor dit tweede deel van ‘From One Place To Another’. Ook het volgende nummer is een lekker rock nummer: Lord Of The Thights van Aerosmith. Voor deze opname wist Frank Hannon Graham Whitford te strikken, de zoon van Aerosmith gitarist Brad Whitford. Beide gitaristen waren op tournee in Mexico, Frank Hannon met Tesla en Graham Whitford met Tyler Bryant & The Shakedown, toen Hannon alle moed bijelkaar raapte en Whitford vroeg om samen met hem Lord Of The Thights op te nemen. Gelukkig zei Whitford ja want het resultaat is een heerlijke tribute aan Aerosmith.
Hierna gaat het tempo een stuk naar beneden met een mooie versie van You Can’t Always Get What You Want van The Rolling Stones. Na deze rock classic gaat het album even volledig een andere kant op, en horen we een hele andere kant van Hannon. Te beginnen met het erg funky Tell Me Something Good van Chaka Khan en daarna een prachtige versie van Kiss From A Rose van Seal. Beide geen nummers die je zou verwachten op een album van Frank Hannon maar de prachtige uitvoeringen van deze nummers maakt alles goed. Ook al is de overgang een beetje groot. Vooral als na Kiss From A Rose het album doorgaat met een stevige versie van Sing Child van Heart. Voor dit nummer vroeg Hannon Roger Fisher, gitarist van Heart, om hem te helpen met de gitaarpartijen.
Met I Can See Clearly van Johnny Nash gaat het gas weer even terug om daarna weer terug te gaan naar een rock nummer: Spanish Castle Magic van Jimi Hendrix. Voor het bekende Hendrix nummer bespeeld Randy Hansen uiteraard weer de gitaar. En wederom is de overgang groot, met het country nummer I Can Help van Billy Swan. Hannon sluit het album af zoals het begon: met een stevig rock nummer. Sweet Leaf van Black Sabbath.

Kortom: een veelzijdig album met covers in verschillende muziekstijlen. Soms is de overgang wat groot maar dat wordt goedgemaakt door de mooie versie’s van deze bekende nummers.

01. Hush
02. Lord Of The Thights