Recensie: Frank Bey – Back In Business – The Nashville Sessions

Frank Bey – Back In Business – The Nashville Sessions
Format: CD / Label: Nola Blue Records
Releasedatum: 21 september 2018

Voor velen zal dit de eerste kennismaking zijn met soulzanger Frank Bey uit Philadelphia. Hij timmert echter al jaren aan de weg, met een “korte” pauze van 17 jaar. Op 17-jarige leeftijd was Frank al de openingsact van The Otis Redding Revue en hij zat in de jaren ’70 in de funkband Moorish Vanguard. In 2012 en 2013 bracht hij nog twee albums uit samen met the Anthony Paule Band.
En nu is hij dus terug met een gloednieuw album, dat geproduceerd werd door Tom Hambridge, die ook nog de drums bespeelt, en waarop Frank geholpen wordt door gitarist Rob McNelly van de Delbert McClinton band, toetsenist Marty Sammon en bassist Tommy MacDonald uit de Buddy Guy band.
Ik kan alleen maar zeggen hoe blij ik ben dat Frank weer terug is want want heeft die man een krachtige, soulvolle stem!! Een baritonstem, die aan Tom Jones én Lou Rawls doet denken. En dan muzikaal vormgegeven in prachtige soul- en bluesnummers, met een topband, waarin gitarist Rob McNelly de show steelt.

Frank introduceert zichzelf in Back In Business waarin hij aankondigt helemaal terug te zijn. Een stuwende bluesshuffle met snijdend hard gitaarwerk van Rob McNelly en swingende piano van Marty Sammon. Gun Toting Peacher is een superfunky blues met een krachtig groovende ritmesectie en soulvolle blazers. In het lome funky Take It Back To Georgia klinkt Frank als de bluesy broer van Bill Withers. Frank vertelt hier zijn levensverhaal, begeleid door luie broeierige toetsen en snijdende psychedelische gitaar. Ook Cookie Jar is een superfunky nummer met Tower Of Power-achtige ingenieuze blazersriffs, brandende gitaar en funky bas. The Half Of It is een soulballad in de beste Otis Redding traditie met de zeer soulvolle, doorleefde zang van Frank en breekbaar bluesy gitaarwerk van Rob McNelly.Where You Been So Long is een cover van het Mighty Sam McClain nummer. Een broeierige soulblues waarin Frank’s machtige stemgeluid weer prima uitkomt.
In de pianoballad Ain’t No Reason laat Frank zich van zijn breekbare kant horen met een intensiteit in zijn zang, die aan de ballads van Arthur Conley doet denken. Het geluid van The Staple Singers is duidelijk hoorbaar in de soulblues Blame Mother Nature. Give It To Get It is een funky shuffle, die een drive heeft, die aan “Going Back To Lousiiana” van Delbert McClinton doet denken.
In de afsluiter, Yesterday’s Dreams, een slowblues, speelt het priemende gitaargeluid van Rob McNelly een zeer belangrijke rol, naast de power stem van Frank.

Alles klopt op dit uitstekende soulblues album! Frank Bey is back!! En hoe!!!

01. Back In Business