Francis Kuipers - Blindfold Blues

Francis Kuipers – Blindfold Blues
All recall 3001

Door Eric Campfens

De Nederlands/Engelse en in Italië woonachtige gitarist Francis Kuipers is bekend onder de bijnaam “Superguitar”. De lijst met mensen met wie hij heeft samengewerkt is lang, hij trad op met dichter Gregory Corso, reisde over de hele wereld om muzikale indrukken op te doen en opnamen te maken en schreef de muziek voor een aantal films. Bovendien is hij musicoloog en heeft hij leiding gegeven aan de sectie Music & Sound Department van Fabrica, de school voor Multimedia Communicatie in Italië.

Van een van de films, “4.44 The Last Day On Earth” geregisseerd door Abel Ferrara en met o.m. William Dafoe, is de door Kuipers geschreven en gespeelde muziek op cd uitgebracht onder de naam “Blindfold Blues”. Een vrolijke plaat is het niet geworden, maar dat valt te verwachten met muziek, die de laatste dagen op aarde moet uitbeelden. Het is donker, dreigend en onaangenaam. Zelfs de lieflijk bedoelde tonen van de slidegitaar in “Dream Scene” wordt door tromslagen bedreigd alsof kanonvuur op de achtergrond naderbij komt. Op twee tracks, “Blindfold Blues” en “Do The Hipshake”, wordt gezongen. De rest is uitsluitend instrumentaal en dient op uitstekende wijze het verloop van de film.

En dat zou nu net het probleem van deze cd kunnen zijn. De muziek is bedoeld als begeleiding van de film, maar ik vrees dat velen afhaken als er uitsluitend naar de cd wordt geluisterd. De muziek is uitstekend en Francis Kuipers is een fenomenaal gitarist, maar je wordt er niet vrolijker van. Ik denk dat als je de film hebt gezien de muziek ook meer gaat leven.

1. Blindfold Blues
2. Last Day
3. Sweet Caress