Foghat – Under The Influence

Foghat – Under The Influence
Format: CD-LP / Label: Foghat Records
Releasedatum: 24 juni 2016

Tekst: Jan Hogenberg

Ze bestaan nog steeds. Bands die blijven doorgaan tot de allerlaatste zucht. In het rijtje met dit soort dinosaurussen van de rock’n roll hoort Foghat zeker een ereplaats te krijgen. Met name het oerlid Roger Earl welke vanaf dag één al achter de drumkit zit en nog steeds de stokjes op de juiste plek weet neer te leggen/meppen.

Het heeft een jaar of zes geduurd voordat de huidige bezetting onder leiding van Roger Earl samen met zanger/gitarist Charlie Huhn, lead gitarist Bryan Bassett en bassist Craig McGregor weer een echt studioalbum hebben gemaakt. In de tussentijd was het alleen spelen op motorevents en rockfestivals. Van tijd tot tijd kwamen de mannen bijeen in Florida in hun eigen studio om aldaar wat samen te spelen, nieuwe nummers bedenken en uren lang oefenen. Na een crowd fund via PledgeMusic werd het geld bijeen verkregen om ‘Under The Influence’ op te nemen in hun eigen studio onder leiding van Tom Hambridge, welke onder meer Buddy Guy, Lynyrd Skynyrd en George Thorogood begeleidde.

Het nieuwe album draait vooral voor de heropname van de klassieker uit 1975 “Slow Ride” van het album ‘Fool For The City’ waarmee Foghat destijds grote fanscare verkeeg. De remake, waarbij originele bassist van toen Nick Jameson ook meespeelt is de ultieme afsluiter van dit tijdloze album. Vele nummers hadden zo ook op een album uit de jaren ‘70, ‘80 of ‘90 kunnen staan. Blues Rock met ballen, Southern-Boogie Rock ’n Roll, Hardrock of wat dan ook, dit geeft zo ongeveer wel de lading mee die dit album dekt.

Vanaf opener Under The Influence neemt Foghat je mee met een tijdreis van hun rock ’n roll bestaan. Met her en der wat stevige rockers en soms wat meer gas terug en meer ruimte voor blues. Wat te denken bijvoorbeeld van Knock It Off met een AC/DC-achtige bite. Hiermee is de einddatum van Foghat nog lang niet overschreden en laten ze zien dat ze nog beschikken over voldoende songschrijvers talent. Ook de nodige covers ontbreken niet. Niet  zomaar covers. Voor Heard It Through The Grapevine mocht Dana Fuchs haar ruige stem beschikbaar stellen om deze Motown klassieker een wat stevigere sound mee te geven.

Later komt zij nogmaals terug in het funky Honey Do List. Behalve covers zijn ook hier gastmusici ontdenkbaar. Voor dit album is oud Savoy Brown-lid Kim Simmonds, evenals Roger Earl, ingehuurd om mee te spelen op gitaar. Als herinnering aan de samenwerking is de Savoy Brown song She’s Got A Ring In His Nose opnieuw opgepoetst. Daarnaast Scott Holt eveneens als zanger op een 3-tal nummers waarvan het naar soul neigende funky groovende Upside Of Lonely wel het meest afwijkende is op deze tracklist. Foghat scheurt met strakke rock ’n roll nummers als Hot Mama en Heart Gone Gold lekker verder door hun muzikale tijdreis. Dit soort nummers zijn er in alle soorten en hadden zo ook op eerdere albums van Foghat kunnen staan echter voor nu prima te consumeren.

Foghat geeft nog maar eens duidelijk aan dat oerrock ’n roll nog steeds bestaat en niet alleen door de Stones of Lynyrd Skynyrd wordt heruitgevonden.

01. Under The Influence
02. Knock It Off