Flevans – Part Time Millionaire
Format: CD – LP – Digital / Label: Jalapeno Records
Releasedatum: 15 maart 2019

Nigel Evans is een Britse muzikant, DJ en producer, die wellicht beter bekend is als Flevans. Hij werd na het opnemen van een demo vrijwel direct getekend door het Tru Thoughts label waar hij een aantal EP’s uitbracht. Ook bracht hij wat singles uit onder de naam Mooche. En nu is er dan een album dat op het Jalapeno label is verschenen.

Wat direct opvalt aan dit album is de liefde voor het ouderwetse funk en soul geluid. Flevans heeft er echter niet voor gekozen om dit geluid klakkeloos te imiteren maar heeft er flink wat eigentijdse invloeden doorheen gemengd. De songs op het album zijn keurig verdeeld onder een aantal instrumentale nummers en nummers met gastvocalisten.

Het instrumentale Right On Top opent het album. Een langzaam op gang komend funknummer met een onwaarschijnlijk lekkere vette groove, geleid door stuwende gitaar en drums. Daarna treedt zangeres Laura Vane aan, die wellicht bekend is van haar band Laura Vane & The Vipertones. Haar soulvolle zang zorgt er mede voor dat Invisible een romig groovend nummer is, dat klinkt als Incognito in hun beste jaren.
De volgende zangeres is Sarah Scott uit de band Sweet Laredo. Haar felle zang heeft veel weg van die van Lyn Collins. Het nummer It Just Goes is een vet pompend funknummer waarin ook de nodige elektronica verwerkt zit, zonder dat dat storend is. 15,000 Words is een prachtige warme soulvolle ballad met zang van Elliott Cole, die vocaal akelig dicht in de buurt komt van de stijl van Donny Hathaway. Part Time Millionaire is daarna weer instrumentaal nummer met jazzy blazers en heerlijk vet baswerk. Laura Vane is wederom te horen in het georkestreerde, maar daarom niet minder funky, Who’s Got Me met Nile Rodgers-achtig gitaarwerk en smachtende zang.
In Two Steps zijn de James Brown invloeden onontkoombaar, met name in het intro. Flevans weet aan deze invloeden een moderne draai te geven. Funky drums, al dan niet uit de computer, domineren in de electrofunk van Take Your Money, een nummer dat zelfs house neigingen heeft. Dan volgen er twee prima ballads. De eerste, Ex-Factor, wordt gezongen door Laura Vane, die jazzy a la Randy Crawford klinkt. De tweede, Some Day, zit in dezelfde lome soulhoek en in dit nummer schittert Izo FitzRoy met haar warme soulstem.
Flevans sluit al funkend het album af met The Wheel met gitaarriffs die aan the Average White Band doen denken en dat verder veel weg heeft van de jazzy funk van Incognito.

Een heerlijk eigentijds funky album waarop het geluid van het funky en soulvolle verleden op een prima respectvolle wijze in een eigentijds jasje is gestoken.

01. Right On Top