Recensie: Fleetwood Mac – 50 Years – Don’t Stop (Deluxe Edition)

Fleetwood Mac – 50 Years – Don’t Stop (Deluxe Edition)
Format: 3CD – 5LP – Digital / Label: Rhino – Warner Bros. Records
Releasedatum: 16 november 2018

Tekst: Joop van Rossem

Fleetwood Mac gerecenseerd in Blues Magazine? Voor die lezers die dat zich afvragen: ooit in de jaren zestig startte Fleetwood Mac als bluesband onder de bezielende leiding van zanger/gitarist/componist Peter Green. In die hoedanigheid scoorde de band ook in ons land stevig met Need Your Love So Bad, Albatross, (deze liedjes haalden de Top 40 zelfs twee keer !)  Man Of The World, Oh Well en The Green Manalishi. Deze nummers treft u aan op de eerste schijf van de 3-cd-box tezamen met andere klassiekers als Black Magic Woman, Rattleshake Snake en Sentimental Lady; die laatste uit de tijd dat Bob Welch deel uitmaakte van Mac.
Daarna kwam de transitie van bluesband naar de West Coast-outifit, die pas commercieel gestalte kreeg toen Lindsey Buckingham en Stevie Nicks instapten. In 1975 verscheen het succesvolle ‘Fleetwood Mac’, maar het was ‘Rumours’ dat de band wereldfaam opleverde. Niet zo vreemd dus dat van die langspeler maar liefst zeven nummers zijn opgenomen. Wat daarna volgt is een fraaie bloemlezing uit alle albums, ook met songs van de wat minder geslaagde platen zoals ‘Time’ en ‘Behind The Mask’. Voor ondergetekende was het extra genieten van de hierboven genoemde hits, de nummers van ‘Rumours’, Think About Me, Monday Morning, Say You Love Me, Rhiannon, Hold Me, Gypsy, Seven Wonders, As Long As You Follow,

Gaat u voor de single cd-versie, dan haalt u een fraaie, twintig songs tellende, dwarsdoorsnede in huis, met de nadruk op het latere werk van de band die inmiddels Crowded House-voorman Neil Finn en Mike Campbell (Tom Petty & Heartbreakers) heeft ingelijfd ter vervanging van Lindsey Buckingham om wederom te gaan touren, een tour die doorloopt tot in de lente van 2019. Ook maakt de groep zijn opwachting op Pinkpop. Om het ‘wonder’ Fleetwood Mac beter te kunnen doorgronden, is de keus voor de 3-cd-box of de 5-lp-versie met maar liefst 50 tracks, met dezelfde setlist als de drie cd’s, vanzelfsprekend de beste.

CD 1:
01. Shake Your Moneymaker
02. Black Magic Woman