Fire and Whistle Theory – Take Me Alive
Releasedatum: 29 maart 2019

Tekst: Filip Heidinga

Vaak hoor je het niet: een aantal vrienden (vijf in dit geval) beginnen op school samen een bandje en proberen door te breken. De één heeft succes, de ander wat minder. Athol Birnie (drums), Mitchell Rosenthal (bas), Jordan Locke (gitaar), Keith Vogel (gitaar) en Tom Greenwood (zang) begonnen ook zo. En met, tot nu toe, redelijk veel succes. In 2016 mochten de vijf heren hun eerste EP opnemen: ‘Golden Guns’. Voor die tijd hadden ze al veel succes in hun eigen regio en mede door deze EP kregen ze steeds meer succes buiten hun regio. En nu, drie jaar na de eerste EP, is er nu een tweede EP uitgekomen. De titel van de EP, ‘Take Me Alive’, komt net als de eerste EP van één van de nummers van het album.

De mannen van Fire And Whistle Theory spelen het op veilig met deze EP. Echte uitspringers zitten er niet tussen de vijf nummers, en de band verrast niet echt. Dat gezegd, is het absoluut geen slecht album, de mannen spelen de meeste nummers al jaren live en dat is te horen. Zo werd het nummer Woman vorig jaar al als single uitgebracht. Het enige echte grote nadeel van het album is dat het maar achttien minuten duurt.

Het swingende en door gitaar gedreven White Lies opent deze EP. She Wanted Me word wederom door de gitaar gedreven en is het meest opvallende nummer van de vijf. Het vorig jaar uitgebrachte Woman zet een totaal andere sfeer neer dan de vorige twee nummers en is met ruim vier en een halve minuut ook het langste nummer van het album. Wolves keert terug naar de laidback groove van She Wanted Me en de titeltrack Take Me Alive kent weer veel overeenkomsten met het eerste nummer. Blijkbaar is er goed nagedacht over de volgorde van de nummers.

Kortom: Een lekker album, geen zeer groot muzikaal hoogtepunt maar ook zeker geen slecht album. Nu is het wachten op het eerste volledige album van Fire And Whistle Theory.

01. White Lies
02. She Wanted Me