Recensie: Finn Olafsson – Acoustic Guitar 3

Finn Olafsson – Acoustic Guitar 3
Format: CD – Digital / Label: Olafssongs Records
Releasedatum: 21 februari 2018

De akoestische gitaar is onmiskenbaar verbonden met roots muziek en dan met name de meer folky gerichte rootsmuziek. En dan is het derde deel uit de “Acoustic Guitar” serie een onverbiddelijke aanrader voor met name de gitaristen onder ons.
Gitarist Finn Olaffson is een grootheid uit de Deense muziekwereld. Zo zat hij in de 70’s in de progrock formatie Ache en de funkrock band de Nispisband en kwamen we hem in de 80’s tegen als lid van de classic rock band dk (zonder hoofdletters). Naast zijn rol als gitarist is hij ook nog eens producer en eigenaar van het Olafssongs label en de Olafssongs studio.
Op de Acoustic Guitar albums presenteert hij akoestische muziek gespeeld op zijn akoestische gitaar, die voorzien is van stalen snaren waardoor een hard, fel geluid ontstaat. De nummers zijn gecomponeerd tussen 1980 en nu en zitten qua stijl tussen de folk en de klassieke gitaarmuziek in met hier en daar een bluesy vleugje.

Een goed voorbeeld is het openingsnummer Lea, een mooi breekbaar nummer waarin folkinvloeden a la Leo Kottke of Bert Jansch met een klassiek geluid vermengd zijn. In het zwierige folknummer Shopping In DADGAD komen we voor het eerst een bluesy geluid tegen. Une Chanson Pour Clavel en Une Autre Chanson Pour Clavel werden beiden gebruikt op verzoek van het Franse wijnmerk Clavel. De nummers verschenen op een cd, die deel uitmaakte van een wijn- en muziekboek. In Une Chanson Pour Clavel zie je de weelderige wijngaarden al voor je in een warm klinkend nummer terwijl het bouquet van een pas geopende fles Clavel je tegemoet komt zweven in Une Autre Chanson Pour Clavel.
Tribute To John Williams is een intiem eerbetoon aan meestergitarist John Williams, die bij het grote publiek ook bekend is door zijn band Sky. In een aantal nummers vindt een statige combinatie tussen folk en klassiek plaats zoals in A New Years Eve en Gunnar In Memoriam. Autumn Dance schuurt qua stijl tegen John Williams’ muziek voor de film “The Deer Hunter” aan. Joy Despite Sorrow gaat meer de folky kant op met een warm melancholisch geluid. De enige niet eigen compositie is The NRB Waltz, dat gecomponeerd werd door de Amerikaanse componist Leonard Ellis. In de bewerking van Finn is dit nummer getransformeerd tot een folky klassiek stuk.
In de afsluiter, Back In The Old House, klinkt Finn’s gitaar af en toe dusdanig sprankelend dat het is alsof hij de harp bespeelt. Qua stijl moet je hier denken aan Leo Kottke of Bert Jansch.

Finn Olafsson bewijst wederom tot de top van de gitaarwereld te behoren en heeft een album afgeleverd dat verplichte kost is voor de roots gitaristen onder ons.

01. Lea