Finn Andrews – One Piece At A Time
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Nettwerk Music Group
Releasedatum: 22 maart 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

Finn Andrews is bekend als de frontman van zijn band The Veils, maar dit keer heeft hij besloten een soloplaat op te nemen. Naar eigen zeggen vond hij het materiaal dat hij schreef voor ‘One Piece At A Time’ te persoonlijk en niet geschikt voor de mysterieuze, donkere indierock sound van de groep. Met The Veils, die Andrews op zijn zestiende oprichtte, heeft hij tot nu toe vijf albums uitgebracht, waarvan de laatste, ‘Total Depravity’, alweer stamt uit 2016.

‘One Piece At A Time’ is een rijk gearrangeerde, melodieuze plaat waarbij de hese breekbare stem van Andrews centraal staat. Iedere noot die hij zingt is raak en komt meteen binnen. Hij geeft zich op dit debuut behoorlijk bloot en stelt zich zo uitermate kwetsbaar op. Zijn teksten zijn volledig autobiografisch en daarmee veel persoonlijker dan op welk album van The Veils ook. Een terechte keuze om de liedjes onder zijn eigen naam uit te brengen. De sound is logischerwijs ook anders dan op de platen die Finn opnam met de band. De snerpende elektrische gitaar heeft hij ingeruild voor een piano en strijkers. De mooi georkestreerde popliedjes krijgen zo een klassieke inslag. Daarnaast is de indie sound die we van hem gewend zijn duidelijk aanwezig en hoor je hier en daar zelfs wat jazzy elementen en een vleugje Americana.

De songs zijn stuk voor stuk prachtige melancholische luisterliedjes die erg tot de verbeelding spreken. Ze zijn sferisch en filmisch. Niet voor niets is de muziek van The Veils, waarvoor Andrews verantwoordelijk is, al gebruikt in de televisieserie Twin Peaks. Het leverde de singer-songwriter zelfs een kleine rol op in de serie. De sterke composities, uitmuntende arrangementen en prachtige instrumentatie op ‘One Piece At A Time’ zorgen ervoor dat ook de nummers op dit album zich uitstekend lenen voor een film of serie. Ook Andrews unieke hese, rauwe en warme stemgeluid en stemmige invoelende teksten dragen hieraan bij.

‘One Piece At A Time’ is een emotionele, intieme en intense plaat die je constant opnieuw wil horen; het intrigeert en wordt met iedere luisterbeurt beter en mooier. Het is een ware parel.

01. Love, What Can I Do?
02. Stairs To The Roof