Fink

FINK – HARD BELIEVER

Format: CD / Label: R’COUP’D / Datum release: 14 juli 2014

Tekst: Jeroen Bakker

‘Hard Believer’, de titel van het zevende album dat de heren van Fink onlangs uitbrachten is niet helemaal toevallig gekozen. Het verwijst naar een persoon die maar heel moeilijk te overtuigen is. Tenzij je met keiharde bewijzen komt. “Een persoon van wie je er in de platenindustrie veel hebt rondlopen”, aldus zanger/gitarist/schrijver en oprichter Fin Greenall.

“Het zijn die mensen die een begrip als ‘muzikale integriteit’ nogal eens verwarren met ‘verkoopaantallen’ zeg maar”.

Ooit begonnen als club-DJ en dance-producer van techno- en triphop-produkties die studio’s deelde met artiesten als Amy Winehouse of John Legend, wijzigde Greenall zijn muzikale koers door als singer/songwriter verder te gaan. Het succes in deze nieuwe richting verbaasde hemzelf nog het meest maar de vraag hoe het zou zijn om als band iets moois te creëeren bleef hem bezighouden. De zoektocht naar muzikale collega’s was niet het grootste probleem. De behoefte naar iets groters en vooral naar die van enorme uitdagingen lieten hem niet los. Vorig jaar verscheen er dus doodleuk een live-registratie van zijn samenwerking met ons eigen Concertgebouw Orkest en bleek bovendien hoe geschikt zijn muziek zich leende voor een enigszins klassieke benadering zonder dat daarbij de essentie verloren ging.

Met drummer/gitarist Tim Thornton en bassist Guy Whittaker besloot hij om zich eerder dit jaar maar liefst zeventien dagen lang op te sluiten in de Sound Factory Studios te Hollywood, waar producer Billy Bush medeverantwoordelijk werd gesteld voor het eindresultaat dat als titel ‘Hard Believer’ kreeg.

De vraag of dit album interessant is voor bluesliefhebbers wordt al in de openingstrack, tevens titelnummer, beantwoord. Een zich steeds herhalend bluesloopje op een akoestische gitaar in combinatie met het donkere stemgeluid van Greenall, terwijl met slechts een footstompbox het ritme wordt bepaald, zetten de toon voor dit album die meteen de interesse doen opwekken naar de resterende negen tracks. Fink verstaat het als geen ander om met een minimum aan middelen iets heel compleet te maken waarbij de sterke arrangementen van doorslaggevende betekenis zijn.

Zo is er het sferische en beklemmende ‘White Flag’ waaruit blijkt dat Fink nog niet helemaal afstand heeft kunnen nemen van zijn triphop-verleden. De lome bastonen, soundscapes en het bezwerende stemgeluid van de zanger zijn zowel relaxed als uitermate opwindend en zouden niet misstaan op de albums van Massive Attack.

Dynamiek en spanning is er in ‘Green and Blue’ of in het semi-akoestische ‘Pilgrim’ dat zich kenmerkt door een waanzinnig knappe opbouw waarbij de hulp wordt ingeroepen van een licht orkestrale begeleiding. Net zo gemakkelijk is er voor gekozen om met minder bombast een stel sterke folky composities op te nemen, neem bijvoorbeeld ‘Two Days Later’, dat met iedere draaibeurt meer lading lijkt te bevatten. De muzikale mogelijkheden lijken daadwerkelijk oneindig te zijn, iets wat een band als deze zo uitermate interessant maakt.

Wie de mogelijkheid heeft zou eens de moeite moeten nemen om de podiumverrichtingen van dit stel muzikanten te ervaren. Fink heeft hier door de jaren heen een geweldige live-reputatie opgebouwd. Veel festivalgangers kunnen er over meepraten en dan vooral diegenen die er in 2006 en 2012 bij waren tijdens Lowlands, het festival waar Fink, aldus de bandleden zelf, boven zichzelf weet uit te stijgen. Zondag 17 augustus zal Fink om 11.30 uur de derde en tevens laatste dag van het, overigens helaas uitverkochte, festival in Biddinghuizen openen in de Bravo-tent.

Track Listing:
01. Hard Believer 5:25
02. Green And the Blue 6:05