Recensie: Feufollet – Two Universes

Feufollet cover

FEUFOLLET – Two Universes
Format: CD/ Label: Feufollet Records
Release: 24 Maart 2015

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/)

Soms zie je wel eens een uitstekende plaat over het hoofd en dat is in dit geval ‘Two Universes’ van Feufollet, een Amerikaanse band uit Lafayette. Het is overigens al hun zesde album en de opvolger van ‘En Couleurs’ uit 2010, die goed was voor een nominatie voor de Grammy award “Best Zydeco of Cajun Music Album”. Hetgeen meteen aangeeft in welke hoek we de muziek van deze groep moeten zoeken.
‘Two Universes’ is een verrassende mengeling van cajun, folk, country&western en pop. Muziek gemaakt door jonge, enthousiaste musici. De groep bestaat uit Chris Stafford (zang, accordion, gitaar), Kelli Jones-Savoy (zang, viool, gitaar), Andrew Toups (toetsen), Mike Stafford (drums) en Philippe Billeaudeaux (bas).

Het album begint met het cajun-achtige Tired Of Your Tears, een pakkend nummer met Kelli Jones-Savoy op zang, dat ook als single verkrijgbaar is. Daarna een heel ander nummer Know What’s Next, met zo’n heerlijk poppy orgeltje dat aan de kermis in de jaren zestig doet denken. De zang van Chris Stafford doet in dit nummer overigens sterk denken aan ELO. Hole In My Heart is weer een echt up-tempo country & western nummer. De titel van dit nummer is Engels, maar de tekst is Frans, zoals in de nummers Cette Fois, Questions Sans Réponses en Pris Dans La Vie Farouche. Nummers die ook zo heerlijk jaren zestig klinken, maar absoluut niet gedateerd overkomen.
Het titelnummer Two Universes en When You said Goodbye zijn meeslepende ballads, en zois elk nummer op deze plaat weer een aangename verrassing. Soms meeslepend, soms opbeurend, elk nummer brengt wel een emotie over. Meestal vermeld ik wel een paar nummers als een hoogtepunt, maar steeds als ik naar deze plaat luister heb ik weer een ander favoriet nummer.
Het enige minpuntje is dat ruim 35 minuten naar huidige maatstaven toch echt te kort is voor een CD.

Kortom: Ragfijne roots muziek op een zonder meer zeer verrassende en boeiende plaat.

Tracklist