Recensie: Father John Misty – Live At Third Man Records

Father John Misty – Live At Third Man Records
Format: LP / Label: Third Man Records
Releasedatum: 28 september 2018

Tekst: Jurgen Bakker

Het is een doodnormale dinsdagmiddag in het gebouw van Third Man Records in Nashville. Plots verschijnt daar Josh Tillman, beter bekend als Father John Misty, in de Blue Room. Voordat hij later die dag in een uitverkocht Ryman Auditorium gaat spelen, komt hij hier even langs om een klein en intiem akoestisch optreden te geven. Gelukkig voor ons staat bij Third Man de 1955 Scully Lathe klaar in de Blue Room waarmee dit optreden direct op vinyl kan worden opgenomen.

Met alleen een gitaar om zijn nek brengt Father John Misty een selectie van zijn eerste drie studioalbums ten gehore. Meer is hij ook niet nodig om een vermakelijke set neer te zetten. Zonder piano, drums en orkestrale arrangementen blijven zijn nummers prima overeind staan. Onder begeleiding van zijn gitaar zit de kracht van dit album in Tillman’s heldere stem waarmee hij zijn teksten feilloos overbrengt. Het publiek hangt dan ook van begin tot eind aan zijn lippen zonder dat de aandacht ook maar voor het geringste moment verslapt. Ze zijn getuige van hoe sommige nummers van Father John Misty transformeren wanneer ze gestript worden tot de pure essentie.
Zonder de stevige drumbeat verandert Hollywood Forever Cemetery Sings van krachtig naar kwetsbaar. Zonder de trompet is Chateau Lobby #4 (in C for Two Virgins) niet langer feestelijk maar formeel. Toch behoudt de muziek altijd de onmiskenbare stempel van Josh Tillman. Zonder hulp van de uitbundige arrangementen wordt I Love You, Honeybear meer dromerig maar weet het ook dynamisch te blijven.
En So I’m Growing Old On Magic Mountain blijft zonder het minuten durende outro nog steeds melancholisch en meeslepend. Dit bewijst de klasse van Father John Misty en zijn singer-songwriter kwaliteiten. Elk nummer klinkt in gestripte vorm nog steeds interessant en overtuigend.

En zo werd het verrassingsoptreden van Father John Misty een heus feestje. Wel een feestje met weinig versieringen; alleen een gitaar en een stem. Maar dat mag de pret zeker niet drukken. Father John Misty laat zien dat hij niet meer nodig heeft om zijn muziek tot zijn recht te laten komen. Het resulteert in deze aangename plaat.

01. I Love You, Honeybear
02. I’m Writing A Novel
03. Hollywood Forever Cemetery Sings