Eva Almagor - Against the grain
Eva Almagor – Against the grain
Release datum: 24 maart 2016. Eigen beheer

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Na een paar singles verschijnt na jaren wachten eindelijk het debuutalbum van de Nijmeegse singer-songwriter Eva Almagor. Een blues- en rootsplaat als een voorzichtig lente-zonnetje: aangenaam en verwarmend. Hoewel zeker een eigen stijl zijn er ook invloeden te horen van Janne Schra, Stevie Ann en Madeleine Peyroux. Prettige roots met een soulvolle stem.

De muzikale carrière van Eva Almagor startte met het in eigen beheer uitbrengen van een ep, gevolgd door de singles Silverlining (2013) en Burning (2014). Ze stond in het voorprogramma van onder meer De Dijk en tourde met en zonder haar band door het heel land. Door Ongekend Talent, het online platform van de NCRV voor beginnende bands en muzikanten, werd ze omschreven als ‘de Norah Jones van de Lage Landen, maar met veel meer blues & balls’, maar er zijn ook zeker vergelijkingen te maken met de muziek en stem van Janne Schra, Stevie Ann en Madeleine Peyroux.

Debuutalbum Against the grain is de afgelopen maanden opgenomen en gemixed in Linster Studios & StudioAudioworkx, onder leiding van producer en engineer Werner Pensaert. Alle twaalf songs op de plaat zijn geschreven door Eva Almagor en haar band. Op het album wordt ze bijgestaan door onder meer Sybren van Doesum (trompet), Carlo Banning (saxofoon) , Jurrie Spoelstra (gitaar, backing vocals), Fabian Kraal (drums, backing vocals), Teun Dillisse (toetsen), Aldo Spadaro (gitaar) en Pim Walter (bas).

Het kalme en country-flavoured Begging breekt de plaat open met aangenaam gitaarspel en de warme stem van Almagor. Het nummer echoot de stem en het werk van Stevie Ann, iets dat overigens ook geldt voor het opgewekte I would like you to stay. Ook tweede song van de plaat, Mistakes, golft zachtjes de boxen uit met de blazerssectie die halverwege inhaakt. While we’re waiting is meer uptempo en heeft een prettige en funky ‘hook’. By surprise begint kalm, maar heeft een blazerssectie die klinkt als een broeierige nazomerdag.

Leave you is voor mij het beste nummer van de plaat. Een jankende soul met onverholen emotie. Wat betreft sfeer, gevoel en sentiment roept dit nummer bij mij herinneringen op aan de versie van Do Right Woman Do Right Man uit de film The Commitments. Niet toevallig een film over een soulband, want soul, dat ademt Leave you ook uit. Schitterend nummer. Ook de ‘kleine’ nummers Overflow, Try en Good hands vallen in die categorie. Intieme, subtiele songs waarin de warme stem van Eva Almagor volop in the picture staat.

Against the grain is een aangename plaat om naar te luisteren. Almagor voelt met haar blues, roots en soul fris en levendig aan. Het zijn vooral de kleine, intieme songs volop soul die het meeste raken. Een mooi debuut als een voorzichtig lente-zonnetje: aangenaam en verwarmend.

De releaseparty is 24 maart in het Badhuis in Nijmegen en een week later (31 maart) in Mezrab, Amsterdam (zie https://www.facebook.com/events/243344542673020/)

1. Begging
2. Mistakes