Eugene 'Hideaway' Bridges – Hold on a little bit longer

Eugene ‘Hideaway’ Bridges – Hold on a little bit longer
Format: CD. Label: Armadillo. Releasedatum: 30 oktober 2015

Tekst: Frank Schatorjé

Zijn opvoeding en de invloeden van zijn vader Otheneil Bridges zijn erg bepalend geweest voor zijn huidige muzikale carrière. Zijn album Hold On A Little Bit Longer is opgedragen aan Eugenes vader Othineil Bridges, Sr. ‘Hideaway Slim’ die leefde van 8 februari 1938 tot 27 januari 2015. Door de muzikale rol van zijn pa op het leven van Eugene heeft dit overlijden veel betekend in de totstandkoming van dit album.

Op eenjarige leeftijd in 1964 kreeg Eugene ‘Hideaway’ Bridges van zijn vader een gitaar als kerstgeschenk, eigenlijk de eerste stap in zijn carrière. Nog voor zijn pubertijd startte hij met zijn broers The Bridges Broters, zijn tweede muzikale stap. In de diensttijd speelde hij in de Air Force band. Na enkele uitstapjes met verschillende bands richtte hij zijn eigen Eugene Hideaway Bridges Band op. Hij deed podiumervaring op in de begeleiding van Big Joe Turner bij diens Europese Tours in de Big Joe Turners Memphis Blues Caravan. Inmiddels heeft hij acht albums op zijn naam staan en is hij bij lange nog niet klaar met zijn passie: de blues met gevoel door de hele wereld te laten horen.

Het nieuwe album is een mengelmoes van soul, funk, blues, gospel en rock. Op deze cd wordt hij begeleid door uitstekende muzikanten met Clayton Doley op Hammond en piano, Otto Williams op bas en Bobby Baranowski op drums. Daarnaast een horn-section die geleid wordt door John Mills. De opening is een gepassioneerd gespeelde soultrack One More Time. Speciale gast op het album is Micky Moody (o.a. Whitesnake & Juicy Lucy), die de slidegitaar speelt op de titeltrack, het tweede nummer op het album. Een swingende rock ’n roll track die goed past bij de muzikale roots van Micky Moody.

De variëteit is groot, maar dit is helemaal geen probleem. Zijn stem past bij de swing van Change your name en Along the Navajo Trail. Ook het instrumentale Yesteryear, Today Tomorrow sluit goed aan bij de swingende sferen van de vorige tracks. De songs gaan over het leven, de liefde, liefdesverdriet, vrienden en relaties. Hij weet het gevoel goed in een song te smeden en je tot een snik te bewegen in End of Time en Lost and Lookin.

Het is een album met in de teksten soms een serieuze ondertoon, maar ook weer een album waar je vrolijk van wordt. Over het leven, hier vertelt hij graag over en dit draagt hij ook over in zijn muziek. Zeer toegankelijk en zoals ik schreef gevarieerd. Een album om heerlijk te genieten bij een herfstdagje in de auto, de gedachten weg in de blues en gierend door de lowlands van Nederland.

1. One More Time
2. Hold On A Little Bit Longer
3. Special Lady