Recensie: Errol Linton – Packing My Bags

Errol Linton – Packing My Bags
Format: CD – Vinyl / Label: Brassdog Records
Releasedatum: 2 maart 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Singer-songwriter Errol Linton is geboren en getogen in Brixton maar heeft ook Jamaicaanse roots. Dit laatste hoor je ook duidelijk terug in zijn muziek, die behoorlijk wat reggae invloeden bevat. Hij won maar liefst drie keer de British Best Harmonica Player Of The Year Blues Awards en bracht twintig jaar lang zijn muziek ten gehore in de London Underground (metro). Hij nam eerder al drie albums op en was onder andere support act voor Bo Diddley en Dr John. Nu is hij toe aan zijn vierde release, ‘Packing My Bags’.

Met ‘Packing My Bags’ lijkt Linton definitief zijn sound gevonden te hebben. Hij staat dichter bij zichzelf dan ooit. Dat merk je aan alles. Zijn (harmonica)spel is intenser, energieker en dynamischer dan ooit. Daarnaast is hij gegroeid als songwriter. Hij heeft meer ziel in zijn liedjes gelegd. Het komt allemaal veel meer binnen dan voorheen. Ook de drie covers Break Em’ Down (Snooky Pryor), Wish You Would (Billy Boy Arnold) en Hoodoo Man (Junior Wells) heeft hij naar zijn eigen hand gezet en in een iets moderner jasje gegoten. De essentie van de nummers blijft echter hetzelfde en zijn daarmee een prachtig eerbetoon aan drie andere fantastische harmonica spelers en zangers.
Wat Linton daarentegen onderscheidt en uniek maakt is de sterke combinatie tussen Chicago en Urban Blues en Reggae. Een dergelijke combinatie hoor je nooit. Het zorgt voor een mooi kleurenpalet aan geluiden. Luister maar eens naar de titelsong en Drink Up Your Last Dollar. Daarnaast maakt hij ook nog kleine uitstapjes naar jazz en funk, wat het album nog meer gelaagdheid geeft.
‘Packing My Bags’ is hierdoor niet alleen interessant en veelzijdig, maar ook nog eens spannend en intrigerend. Het grooved, het swingt en het funkt. Het is zijn best geproduceerde plaat tot nu toe. De mix en master klopt als een bus; alle instrumenten komen stuk voor stuk mooi uit ondanks dat de hoofdrollen echt zijn weggelegd voor Linton’s harmonica en stem. Een warme stem die de Brit overigens feilloos, als een soort kameleon, weet aan te passen aan de steeds veranderende sfeer en energie van de diverse songs.
De band is een ware toevoeging aan zijn spel en zang, speelt onwijs strak en tilt het geheel naar een nog hoger niveau. ‘Packing My Bags’ is authentiek, rauw en puur en staat als een huis.

01. Break Em’ Down
02. Got Me Running