Erja Lyytinen – Stolen Hearts
Format: CD / Label: Tuohi Records
Releasedatum: 3 februari 2017

Het laatste werkstuk ‘Stolen Hearts’ van Erja Lyytinen is internationaal goed ontvangen, en als je deze cd beluistert dan snap je dat goed. Hoewel de diepere betekenis van alles pas op zijn plaats valt bij de laatste track op deze cd,  Broken Eyes. Alleen begeleid door pianospel zingt Erja de pijn, frustratie, teleurstelling en angst maar tegelijkertijd ook het gevoel van echte liefde van zich af. Iedereen met een pijnlijke break up in een relatie zal zich in dit lied herkennen. Dit wetende vallen ook alle andere nummers op deze cd op zijn plaats. Waar de cd sterk opent had ik het gevoel dat het naar het einde toe wat voortkabbelde maar schijn bedriegt.

Erja Lyytinen is een Finse gitariste, alom geroemd om haar technische vaardigheden en sterke slide gitaar spel en dat laat ze ook op deze cd horen. Ze laat zien een van de beste vrouwelijke gitaristen te zijn, en daarnaast is ze ook nog eens een begenadigt zangeres. Op deze cd heeft ze zich omringt door een groep jonge Finse musici . De cd is gemixt in London door Chris Kimsey bekend van zijn werk voor de Rolling Stones.

De cd opent met Stolen Hearts, daar kan ze mijn hart ook bij tellen, onbekend zijnde met haar werk werd ik meteen gegrepen door dit nummer. Gevolgd door de bluesrocker Rocking Chair knalt deze cd er meteen in. Met Love Laboratory laat Erja haar veelzijdigheid zien, niet alleen een goede gitariste en zangeres, maar ook een sterke tekstschrijfster, een erg sterk nummer met een super swingend einde. Via het goed  gezongen 24 Angels komen we bijeen van de beste nummer van de cd: Black Ocean waar Erja alle gitaar registers open gooit. De slowblues Slowly Burning is in alles wat een slow blues moet zijn, sterke tekst, goed gezongen en gitaarwerk . Elkaar afwisselend en versterkend zodat je jezelf er in kunt verliezen. Zo sleept deze cd je mee in haar diepe onderliggende betekenis. Met Lovers Novels gaat het tempo weer omhoog, een intrigerend basloopje, een Hammond op de achtergrond en vlot drumwerk laat ook haar begeleidingsband zien veel in huis te hebben. Silver Stones en Awakening zijn wat mindere tracks om daarna weer sterk terug te komen met City Of Angels en het afsluitende Broken Eyes, een track waarin ze diep in haar ziel laat kijken.

Luister de gehele plaat af,  laat het op je inwerken en het laat zien dat Erja Lyytinen hier een hele sterke en persoonlijk cd heeft geproduceerd die nog wel even in mijn cd speler zal blijven zitten.

01. Stolen Hearts
02. Rocking Chair
03. Love Laboratory