erja lyytinen - live in london (albumcover)

ERJA LYYTINEN – LIVE IN LONDEN CD/DVD
Tuoni Records. Releasedatum: 8 juni 2015

Tekst: Walter Vanheuckelom

Erja Lyytinen werd geboren in een muzikale familie in Kuopio Finland op 7 juli 1976. Sinds haar eerste stappen in de opnamestudio bijna vijftien jaar geleden, is Erja uitgegroeid tot een bonafide star in haar thuisland en een gevierd muzikante in de internationale muziekscène. Ondertussen heeft deze dame al negen albums opgenomen in studio’s over de hele wereld, zoals in Helsinki, Memphis en Clarksdale. Ze won een hele resem aan prijzen en onderscheidingen. Lyytinen speelt zowel de traditionele, als de moderne blues. Maar je vindt ook jazz-, pop- en soulinvloeden terug in haar muziek.

Haar eerste albums bracht Erja uit op het label Bluelight Records. Daarna tekende ze bij Ruf Records en dat was meteen de start van haar internationale carrière. Zo mocht ze in 2006 deelnemen aan de bekende Ruf Blues Caravan Tour en dat leidde tot een reeks van succesvolle optredens in de Verenigde Staten. In 2013 nam ze wat gas terug omdat ze zwanger was van een tweeling, maar even later nam de zangeres een nieuwe start op een nieuw label. Lyytinen tekende in 2014 bij Tuohi Records en daar verscheen in datzelfde jaar ‘The Sky Is Crying’. Het album is een eerbetoon aan Elmore James, de meester van de slide gitaar.

Gestimuleerd door het overweldigende succes van ‘The Sky Is Crying’ gingen Erja en haar band terug de baan op voor een uitgebreide tour. Op 7 oktober 2014 stonden ze in de gerenommeerde 100 Club in Londen. Het is dat concert dat opgenomen werd voor haar nieuwe album ‘Live In Londen’. Het is een mooie cd/dvd geworden met elf songs. De meeste nummers komen van haar laatste album ‘The Sky Is Crying’. Erja wordt op dit album bijgestaan door Davide Floreno op gitaar, Roger Inniss op de basgitaar en Mirri Mietinnen op de drums. Soundingenieur was Heikki Kervinen.

Het album opent met een geweldige a capella vertolking van ‘It’s A Blessing’. Het doet goed om deze Fred McDowell klassieker te horen op deze manier. Erja begint solo aan het nummer maar even later vallen haar mannelijke medemuzikanten in tot we plots de gitaar horen aanslaan. Mirri steekt het vuur aan met een enorm sterke drum beaten even later horen we het fenomenale slidespel van de frontvrouw in ‘Let It Shine’. Haar warme en zwoele stem maken het geheel nog mooier. Dan keert Lyytinen terug naar de oude blues van Elmore James met ‘Person To Person’ en ‘Hand In Hand’. De eerste is een heel leuke bluesshuffle waarin we groovemaster Roger Inniss uitstekend werk horen leveren op zijn zessnarenbas. In ‘Hand To Hand’ haalt Erja weer schitterend uit op de slidegitaar. Het is een echt genot om naar deze vrouw haar gitaarwerk te luisteren.

In het midden van het album krijgen we vier songs die door de Finse zelf geschreven zijn. Erja gaat hier een heel andere weg op. Het begin van ‘Grip Of The Blues’ lijkt door het gebruik van de Wah Wah pedaal op Psychedelische bluesrock. Maar als eenmaal de song op dreef is, horen we knappe moderne blues met een ritmesectie die zorgt voor een heel strakke groove. Erja laat in deze ‘Grip Of The blues’ horen dat ze meer kan dan alleen maar slide spelen. Ze haalt vet en verschroeiend uit op haar six-string. Het wordt iets trager en softer in ‘Change Of Season’, waarin naast de stem, het intense knappe vingerwerk van de frontvrouw me erg bevalt. Stuwende up-tempo blues met een snuifje funk krijgen we in de catchy shuffle ‘Everything’s Fine’. Ook hier trekt Erja alle aandacht naar zich toe met haar gitaar werk.

In ‘Hold On Together’ krijgen we naast blues en funk ook nog soul te horen. Hier komen beide gitaristen uitgebreid aan bod. Eerst horen we Lyytinen, maar even later neemt Davide Floreno erg sterk over. Het uiteindelijke resultaat is een heel pittig duel tussen Erja en Davide. Roger en Mirri blijven op de achtergrond maar ze leveren het hele concert een heel sterke bijdrage. Prachtig nummer. De laatste drie songs keert de zangeres terug naar haar laatste studio-album, en dus naar Elmore James. Een meer dan zeven minuten durende versie van ‘The Sky Is Crying’ is het eerste pareltje. Van het indrukwekkende slidespel van Erja in dit nummer krijg je echt wel kippenvel. Het slagwerk van Mirri is erg knap en strak. Hij slaat nooit teveel, maar altijd juist genoeg. De baslijnen van Roger getuigen ook hier weer van de grote klasse van deze bassist.

Pompende en stuwende blues is de basis van ‘It Hurts Me Too’. Davide Floreno mag nog eens in de schijnwerper en hij pakt die kans met beide handen aan en laat ons genieten van erg knap vingerwerk. Even later is het toch weer de Finse die echt verwoestend uithaalt met haar slidespel. Zowel zij als Davide kregen de handjes van de aanwezigen vlot op elkaar. Met een meer dan elf minuten durende epische vertolking van ‘Dust My Broom’ bewijst deze band dat je niet uit de zuidelijke swamps rond de Mississippi moet komen om echte blues te spelen. De basgitaar van Roger Innis klinkt geweldig en de gitaristen Davide en Erja mogen voor de laatste keer schitteren tijdens een machtige solo. Tijdens de voorstelling van de band mag Mirri Mietinnen zijn klasse etaleren met een voor mij te korte drumsolo en even later mag Roger Inniss hetzelfde doen. Meteen ook het einde van het concert. Op de dvd staan dezelfde elf nummers als op de cd. De beeld kwaliteit is voortreffelijk. Het is een aanrader voor ieder zijn muziek verzameling.

1. It’s A Blessing (Fred McDowell)
2. Let It Shine (Erja Luytinen)
3. Person To Person (Elmore James & Marshall)