Recensie: Erja Lyytinen – Forbidden Fruit

Erja-Lyytinen_Forbidden-Fruit-600x600

Erja Lyytinen – Forbidden Fruit
Format: CD/ Label: Ruf Records
Release: Januari 2013
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen.

Het vijfde soloalbum “Forbidden Fruit” van de Finse (slide) gitariste Erja Lyytinen is een gevarieerd en sfeervol album met prachtig ingetogen (slide) gitaarwerk en mooie zangpartijen. De slide gitaar is op deze CD als het ware een extensie van de zang. Ze speelt op dit album het meest op haar nieuwe Fender Custom Stratocaster, die zorgde voor een nieuwe stijl en benadering van haar bluesy gitaarspel. Erja gebruikt overigens vaak ‘open tuning’ (een alternatieve gitaarstemming).

De CD, door haarzelf en haar gitarist Davide Floreno uitgebalanceerd geproduceerd, bevat 3 covers en 6 eigen nummers. ‘Co-writers’ zijn Alan Darby en Davide Floreno. Roger Inniss (bas) en Miri Miettinen (percussie) zorgen voor een uiterst solide ritmesectie. De CD begint met een aantal degelijke en mooi geproduceerds songs “Joyful Misery” “Hold On Together” en “At Least We Still Fight”. Nummers die echt ergens over gaan. Zo gaat “Joyful Misery” bijvoorbeeld over de vreugde, pijn en worsteling in lange relaties. Dit nummer is opgedragen aan haar oom en tante, die 50 jaar bij elkaar waren (haar oom is kort geleden overleden).

De titelsong “Forbidden Fruit” is een slow blues song met een diepzinnige tekst waar een ieder het hare/zijne uit kan halen. “Death Letter” (geschreven door een van haar helden: Son House) is een van de hoogtepunten, sfeervol gezongen en schitterend ingehouden slide gitaar werk. Mooi lange gitaarpartijen zijn te horen op het nummer “Change Of Season” dat al jaren op de plank lag en prima past op deze CD. Een ander hoogtepunt is het ‘uptempo’ nummer “Jealousy” met vet vervormd slide gitaarwerk op haar Gibson Country Gentleman gitaar (standard tuning) en stuwend keybordspel van Harri Taittonen. De CD wordt besloten met twee zeer fraaie covers “Press My Button” en het ijzersterke “Things About Coming My Way”.

Kortom: Een mooi geproduceerde en gevarieerde CD met uitermate goed slide gitaarwerk en mooie vocalen. Een must have voor de liefhebber van sfeervolle bluesy muziek.

1. Joyful Misery
2. Hold On Together
3. At Least We Still Fight
4. Forbidden Fruit
5. Death Letter
6. Change Of Season
7. Jealousy
8. Press My Button
9. Things About Coming My Way

Noot :
Op 29 januari a.s. besteedt Jan Marius in zijn radioprogramma Purple Haze op RTV Katwijk aandacht aan deze CD en is ook een interview met Erja Lyytinen . Het programma is ook via internet te beluisteren : http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/

17 januari 2013|Categories: Recensies|Tags: , |0 reacties