Recensie: Eric McFadden – Pain By Numbers

Eric McFadden – Pain By Numbers
Format: CD / Label: Whiskey Bayou Records
Releasedatum: 7 september 2018

Gitarist-zanger Eric McFadden uit New York heeft al een hele rij albums achter zijn naam staan en toch is hij bij ons nog altijd vrij onbekend. Daar hoop ik dan met de recensie van zijn nieuwe album verandering in te gaan brengen. Eric komt uit de funkstallen van George Clinton, was lid van de band van Eric Burdon en is lid van het trio T.E.N. met Thomas Pridgen, van Mars Volta, en Norwood Fisher, van de band Fishbone.
Op zijn nieuwe album wordt hij geholpen door meesterfunk bassist Doug Wimbish (o.a. Living Colour en Tackhead), Terence Higgins (drums), Carl Dufrene (zang) en producer Tab Benoit, die ook nog het orgel en de gitaar bespeelt. Twee dingen vallen op aan Eric: zijn onwijs rauwe soulvolle stem en zijn superhard brandend gitaarspel.

Dit gitaargeluid is direct te horen in de opener While You Was Gone. Een stevig log funky bluesrock nummer met heftig fuzzende gitaar, die in de gitaarsolo alle kanten op giert. Love Come Rescue Me gaat meer de luchtige soulkant op met bluesy gitaar en de soulvolle zang van Eric. De wat duffige achtergrondzang had wat mij betreft weggelaten mogen worden. Dat geldt trouwens voor nog wat andere nummers waarin de achtergrondzang aanwezig is. De hoekig swingende bluesrock shuffle Long Gone mixt vreemd genoeg de blues met een REM-achtig geluid (die gitaar!). Een lekker loom nummer. The Girl Has Changed opent gelijk met killer riffs. Een onstuimige, haast Stones-achtige, rocker.
Skeleton Key heeft een dreigend stevig geluid met de gierende gitaar van Eric. Eric neemt in I Never Listened Too Good gas terug voor een ingetogen en breekbare akoestische ballad. Daarna is zijn snijdend harde gitaar weer te horen in de prima soulvolle slowblues So Hard To Leave. If I Die Today is een uitzinnig swingende rocker, die er op volle snelheid vandoor raast. Eric is zo te horen tevreden met zijn leven, gezien de tekst “it’s alright if I die today”. Nog maar even wachten, lijkt mij, he Eric?
In Fool Your Heart worden Robert Cray-achtige soulblues en popinvloeden vermengd tot een luchtig swingend nummer met priemend harde gitaar. De sompige bluesrock shuffle The Jesus Gonna See You Naked bevat Christelijke elementen en ook wat Lenny Kravitz invloeden.
Na de funky bluesrock van Don’t You Wanna Live met Eric’s superschroeiende gitaar wordt het album afgesloten met de instrumental Cactus Juice. Hier is Eric akoestisch te horen en bewijst hij ook de jazzswing onder de knie te hebben.

Naar aanleiding van dit prima stevige en gevarieerde bluesrock album zal het nu toch eindelijk eens moeten gaan lukken voor Eric McFadden om tot de eredivisie van de bluesrock toe te treden.

01. While You Was Gone
02. Love Come Rescue Me