Recensie: Eric Corne – Happy Songs For The Apocalypse

Eric Corne – Happy Songs For The Apocalypse
Format: CD – Digital / Label: Forty Below Records
Releasedatum: 27 april 2018

Het feit, dat bluesrock gitaristen Walter Trout en Rick Holmstrom als speciale gasten op een album mee doen, wil nog niet automatisch zeggen, dat je dan met een bluesrock album te maken hebt. En dat is het geval op dit album van Eric Corne, een producer, singer-songwriter en eigenaar van het Forty Below label. Hij werkte in het verleden samen met o.a. Walter Trout, Joe Bonamassa, John Mayall, Joe Walsh en nog vele anderen.
Zijn album is hoofdzakelijk gevuld met intieme Americana, die bestaat uit een mix van folk, blues, country en rock & roll. Toevallig zijn de twee nummers waarop de twee bovengenoemde bluesrock gitaristen mee doen wel als bluesrock te bestempelen.

Walter Trout treedt aan in Ridin’ With Lady Luck. Een stampende bluesy rocker met een Stones-achtige rauwheid waarin Walter zijn overbekende schroeiende licks laat horen en Eric bewijst dat hij op de harmonica ook aardig overweg kan. In Pull String To Inflate vinden we Rick Holmstrom en zijn priemende gitaar terug. Een rauw funky bluesrock nummer, dat door zijn pompende ritme ook tegen de powerpop aan leunt. Mad World is een voorbeeld van de Americana op dit album. Een zacht zwevend nummer met zacht huilende steelgitaar en vibrerende gitaren. Locomotion is een funky nummer dat ergens tussen Little Feat en Little Steven & The Disciples Of Soul in zit met soulvolle blazers, Stones-achtige gitaarriffs en soepel swingende piano. The Gilded Age is een intieme, breekbare folky ballad terwijl het al even folky Short Wave Preachers een lekker zwierend nummer is, compleet met fiddle en accordeon. De folk is ook te horen in The Distance You Run met wederom de fiddle. Qua luchtigheid gaat dit nummer richting Crowded House. In het Tom Petty-achtige Forbidden Town is een lekker galmende twang gitaar te horen en in de akoestische zwoele ballad Ashen Heart valt de Neil Young achtige zang op. Trail Full Of Tears is een langzaam voortslenterend nummer met een brassband, die aan Peter Skellern’s “You’re A Lady” doet denken.
In de afsluiter Sing, Little Darlin’ Sing gaat Eric vrolijk met de mandoline op pad in een Tiny Tim-achtig huppelnummer. De stem van Eric is gelukkig veel warmer, en dus beter, dan Tiny Tim. De ervaring spat van dit album af. Eric Corne bewijst dat hij een prima singer-songwriter is, die het ook zonder zijn bekende vriendjes, makkelijk af kan.

Een aanrader op het Americana gebied!

01. Mad World
02. Ridin’ With Lady Luck