Eric Bibb - Jericho Road

Eric Bibb – Jericho Road
Format: CD. Label: Dixiefrog
Release: 28 oktober 2013

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/)

Eric Bibb ziet zichzelf als een ‘fingerpickin’ troubadour, een singer/songwriter en ‘one more link’ in de lange Amerikaans-Afrikaanse muziektraditie. Op zijn nieuwe album Jericho Road is wederom te horen dat generatiegenoot Taj Mahal zijn grootste invloed is. Vooral op het ingetogen nummer She Got Mine met prachtig gitaarwerk, vloeiende zang en betoverende gospelachtige achtergrondzang. Deze kwalificaties zijn overigens voor het hele album van toepassing.

Het is een samenhangend doch gevarieerd luisteralbum met schitterende nummers geïnspireerd op het boek ‘Going Down Jericho Road’. De weg waar de barmhartige Samaritaan stopte om een vreemdeling in nood te helpen nadat anderen hem voorbijgelopen waren. Op 3 april 1968, de avond voor zijn dood, spoorde Martin Luther King de wereld aan om het voorbeeld van de barmhartige Samaritaan te volgen met de woorden: “Uiteindelijk kun je jezelf niet redden zonder anderen te redden”.

Verbondenheid is dan ook het thema van dit album en het is volgens Eric de enige manier om vooruit te komen. Dit thema komt vooral tot uiting in het nummer Have A Heart. Eén van de vele hoogtepunten met gave achtergrondzang van Ruthie Foster. Dit nummer gaat over mensen die op zoek zijn naar een beter leven (en daar moeten wij volgens Eric begrip en compassie voor hebben).

Een ander mooi nummer Let The Mothers Step Up is gebaseerd op een gedicht van Alice Walker ‘Calling All Grandmothers’. Meer betrokkenheid van vrouwen leidt tot een betere wereld is de strekking van dit gedicht. En Eric onderschrijft dit volmondig. Een ander hoogtepunt is They Know. Alleen Eric met zijn akoestische gitaar, waar op een hele fraaie manier, strijkers aan toegevoegd zijn. Een eenvoudig, maar doeltreffend nummer, dat gaat over dat er verandering op til is, wat elke vogel al gevoeld heeft en weet. Alle songs op dit album zijn bovengemiddeld goed en hebben iets te zeggen.

Het is een album om echt naar te luisteren en van de prachtige muziek te genieten. En met veel gevoel en soulful geproduceerd door Glen Scott. Kortom: een geweldig folk blues album met gospelinvloeden dat garant staat voor vele aangename luisteruren. Een ‘must have’ voor de liefhebber van authentieke Amerikaanse roots muziek.

Noot
Op 19 november a.s. besteedt Jan Marius in zijn radioprogramma Purple Haze op RTV Katwijk aandacht aan deze CD en is er ook een interview met Eric Bibb te horen. Het programma is ook via internet te beluisteren: http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/

1. Drinkin’ Gourd 3:04
2. Freedom Train 3:25
3. Let The Mothers Step Up 3:32