Recensie: Emilia Sisco & The Helge Tallqvist Band – You Ain’t Heard

Emilia Sisco & The Helge Tallqvist Band – You Ain’t Heard
Format: CD – Digital / Label: Q-Records
Releasedatum: 29 maart 2018

Hier volgt het weerbericht voor de komende jaren. Hou maar goed rekening met de komst van een enorme hoeveelheid smeltwater vanuit Finland. De oorzaak is een nieuwe vurige soulmama uit Finland. Emilia Sisco & The Helge Tallqvist Band leveren namelijk een album af waarop alleen maar kwalitatief hoogstaande soul staat. Soul met een flinke bluesrand.
Naast zangeres Emilia Sisco bestaat de band uit Helsinki uit Helge Tallqvist op de harmonica, Konstantin Kovalev op gitaar, Tom Nyman op de bas en Juha Litmanen op de drums. Op het album worden ze bijgestaan door Harri Taittonen op piano en Hammond, Tomi Leino op gitaar en achtergronzangeres Charlotta Kerbs.

Al meteen in de opener You Ain’t Heard wordt duidelijk dat we hier met een zangeres te maken met een stem waar de soul vanaf druipt. In dit nummer klinkt Emilia minstens net zo soulvol als een Sharon Jones maar dan meer bluesy. Tallqvist produceert een funky pompend harmonicageluid en levert ook nog eens een verschroeiende solo af. I Don’t Wanna Fuss is een nummer van Sugar Pie De Santo, één van de grote voorbeelden van Emilia. Een losjes funkend nummer waarin de schurende harmonica prima past. Gitarist Tomi Leino levert een “borrelende” solo af.
Don’t Let Me Drown is een nonchalante rauwe bluesboogie met uiterst soulvolle zang van Emilia en Charlotta Kerbs. Het nummer pompt onverdroten door met een lekkere boogie piano en scheurende harmonicasolo. A Real Mother For Ya kennen we natuurijk allemaal van Johnny “Guitar” Watson. Dit nummer krijgt in Emilia’s handen een broeierige funky versie. Emilia zet het nummer helemaal naar haar eigen funky blueshand met haar nonchalante rauwe zang. Ook One More Kiss is van Johnny “Guitar” Watson. Dit minder bekende nummer krijgt een lome jazzy versie waardoor het haast Cab Calloway-achtig klinkt. I’m The One Who’s Standing Tall is een broeierig stampende shuffle waarin de soul strot van Emilia prima tot z’n recht komt.
In het jazzy When I’m With That Man neigt Emilia naar één van haar andere grote voorbeelden, Dinah Washington. Het lome funky Tease Me doet denken de soulklanken van Etta James (“Tell Mama”). De slowblues Love Me werd in 1932 voor het eerst opgenomen door Annette Hanshaw en is een lui voortschuifelend nummer met priemend gitaarwerk. Homework is o.a. bekend door The J. Geils Band en is, en blijft, een uitbundig swingende soulblues nummer.
Als afsluiter koos Emilia voor Wake Up Alone. Een luie shuffle in de beste “Hallelujah I Love Her So” traditie. Haar jazzy zang klinkt hier alsof the Andrews Sisters ineens door de soul bevangen zijn geraakt.

Ik ben benieuwd of er dit jaar nog een soul album komt, die boven dit prima album kan uitsteken. Het lijkt me een haast onmogelijke opgave.

01. You Ain’t Heard
02. I Don’t Wanna Fuss