Elvis Presley – A Boy From Tupelo – The Complete 1953-1955 Recordings
Format: 3CD + boek / Label: Legacy – RCA  – Sony Music
Releasedatum: 27 juli 2017

 Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Vlak voordat het veertig geleden is dat Elvis Presley overleed (op 16 augustus 1977) is ‘A Boy From Tupelo – The Complete 1953-1955 Recordings’ verschenen: een 3cd box met boek over die periode.

De uitgave is een publieksvriendelijke (her)uitgave van de release uit 2012, met het verschil dat het boek een stuk compacter is én er een recent ontdekte live-opname van I Forgot To Remember To Forget aan is toegevoegd.  Die toevoeging maakt deze uitgave de meest definitieve van Elvis’ SUN-periode die ooit is verschenen. Een schitterende uitgave met buitengewoon veel liefde en zorg gemaakt en die een zeer boeiend inkijkje geeft in de beginjaren van de carrière van Elvis Presley.

Zul je altijd zien: spendeer je jaren en jaren aan het achterhalen van elk stukje informatie over Elvis Presley en elke (live)song die hij heeft opgenomen in de beginjaren van zijn carrière, ligt het boek en de 3cd box bij de drukker, duikt er onverwacht een pareltje op dat je gemist hebt. In dit geval een live-versie van van I Forgot To Remember To Forget. Dat is het lot van Ernst Mikael Jørgensen, een man die – samen met Roger Semon – als geen ander verantwoordelijk is geweest voor het archiveren, uitzoeken en uitbrengen van Elvis’ muziek. Op hun conto staan onder meer de 3 boxen met jaren vijftig, zestig en zeventig materiaal en andere boxen, alsmede talloze cd-uitgaven via het Elvis collectors label Follow That Dream (FTD) en boeken over Elvis in de studio, live en in het dagelijks leven.

Er zijn door de jaren heen meerdere uitgaven geweest over de SUN-periode van Elvis: ‘The Sun Sessions’ (1976), ‘The Complete Sun Sessions’ (1987), ‘Sunrise’ (1999) en ‘Elvis at Sun’ (2004), waarvan ‘Sunrise’ destijds de meest complete was. Was, want in 2012 verscheen ‘A Boy From Tupelo – The Complete 1953-1955 Recordings’. Een prijzige limited edition van een boek + 3 cd’s met alle tot dan toe bekende opnames van Elvis uit de jaren 1953 tot en met 1955, zowel in de studio als live en waarvan er 27 voorheen nog nooit uitgebracht waren.

Elvis Presley – First appearance on the Louisiana Hayride – October 16, 1954:

Onderdeel van deze limited edition was een groot boekwerk: groot in omvang van ruim 500 bladzijden en groot wat betreft informatie en foto’s, waarvan sommige nooit gepubliceerd waren.  Het boek beschrijft – na een korte introductie van de jaren vóór Elvis’ eerste professionele studio opname in 1954 in de SUN-studio – het leven van Elvis vanaf 4 juli 1954 (de dag dat hij voor het eerst met gitarist Scotty Moore en bassist Bill Black repeteerde) tot 31 december 1955. Het bevat vele ongepubliceerde getuigenissen, details over zowat elk optreden van Presley en vele foto´s uit de genoemde periode. Een monsterklus die Ernst Mikael Jørgensen vele jaren gekost heeft om samen te stellen en met recht een schitterende edoch prijzige uitgave is.

Nu is er een publieks vriendelijkere versie van ‘A Boy From Tupelo – The Complete 1953-1955 Recordings’ verschenen, prachtig op tijd om te ‘vieren’ dat Elvis Presley veertig jaar geleden overleed. De uitgave is in een kleiner formaat (iets groter dan de helft van een A-4tje) met een beknoptere versie van 120 bladzijdes van het grotere boek uit 2012. Wat wél gebleven is, zijn de 3 cd’s bij de uitgave die ditmaal de recent ontdekte live-versie van van I Forgot To Remember To Forget bevat. Completer en definitiever dan dit (en voor een zeer schappelijke prijs) krijg je de muziek van Elvis’ beginjaren niet.

1955 Elvis Presley – Mystery Train:

De SUN-periode  van Elvis heeft na al die decennia bijna een mythische status gekregen; veel critici roemen het – naast de ‘gouden’ jaren van de Comeback Special in 1968 tot en met ‘Aloha from Hawaii Via Satellite’ in 1973 – als het beste dat Elvis ooit heeft opgenomen. Daar valt wel iets op af te dingen. De ballads als I Love You Because , Tomorrow Night, Blue Moon en Harbor Lights bijvoorbeeld tonen aan dat Elvis in deze songs nog niet de stembeheersing heeft die hij in latere jaren bij ballads wel heeft. Maar als je deze buiten beschouwing laat, blijft er nog steeds een bulk nummers over die ruim 60 jaar na dato nog steeds fris en vernieuwend klinken. That’s All Right, Good Rockin’ Tonight, I’m Left, You’re Right, She’s Gone  en Mystery Train bijvoorbeeld gutsen na al die decennia nog energiek uit de boxen en pakken nog steeds.

Het prachtige van deze box is dat er van bijna alle nummers outtakes op staan.  Dat biedt een fascinerend inkijkje in hoe de nummers door het trio (later uitgebreid met een drummer) ontstonden in de studio. Oefenen, uitproberen, oefenen en uitproberen tot het nummer  goed op de band stond. En hoe goed de nummers op de band kwamen is op het conto van Sam Phillips te schrijven, zonder wiens expertise (de fameuze ‘slapback’ was een technische vondst van jewelste) en zonder diens geduld en inzicht het nooit zo ver was gekomen. Het opnameproces, het harde werk en de songs en talloze outtakes op deze box logenstraffen ook de mening dat het ‘geluk’ was waar Elvis en zijn boys mee kwamen. Of, zoals Jørgensen het zegt in een interview met de LA Times:

“The point is telling this story in much greater detail than it’s been told before. If nothing else should come through, it’s that we don’t need to go back to ‘Elvis got lucky.’ He didn’t just get lucky. Chuck Berry didn’t just get lucky. Little Richard didn’t just get lucky. They adjusted to a new form of music that wasn’t like any other form of music. They did something original, something that affected everything that came later.” (link naar artikel: http://www.latimes.com/entertainment/music/la-et-ms-elvis-presley-boy-from-tupelo-40-death-anniversary-20170809-story.html

Naast de studio-opnames bevat de box op cd 3 ook live-opnames uit deze periode. Soms doet het geluid pijn aan je oren omdat het niet allemaal met goede apparatuur is opgenomen, maar het is verbazingwekkend dát er überhaupt opnames bestaan uit het begin van de carrière van Elvis Presley. Het mooie is dat – naarmate je cd 3 verder beluistert – de eerste glimpsen opvangt van het Presleymania die vanaf 1956 in alle hevigheid los zou barsten. Gegil als een reactie op de bewegingen die Elvis maakte op het podium maar ook gegil vanwege de muziek die de man en zijn band produceerden. Fris, energiek en vernieuwend toen al en nu nog steeds.

‘A Boy From Tupelo – The Complete 1953-1955 Recordings’ is een schitterende uitgave met buitengewoon veel liefde en zorg gemaakt die een zeer boeiend inkijkje geeft in de beginjaren van de carrière van Elvis Presley.

CD 1

Memphis Recording Service Acetates:
01. My Happiness
02. That’s When Your Heartaches Begin
03. I’ll Never Stand In Your Way
04. It Wouldn’t Be The Same (Without You)

Sun Masters:
05. Harbor Lights
06. I Love You Because (unprocessed master edit)
07. That’s All Right (45 rpm master)
08. Blue Moon Of Kentucky (45 rpm master)
09. Blue Moon
10. Tomorrow Night
11. I’ll Never Let You Go (Little Darlin’)
12. I Don’t Care If The Sun Don’t Shine
13. Just Because
14. Good Rockin’ Tonight
15. Milkcow Blues Boogie
16. You’re a Heartbreaker
17. I’m Left, You’re Right, She’s Gone (slow version)
18. Baby Let’s Play House
19. I’m Left, You’re Right, She’s Gone
20. I Forgot to Remember To Forget
21. Mystery Train
22. Tryin’ To Get To You
23. When It Rains It Pours

RCA Masters:
24. That’s All Right (RCA single version)
25. Blue Moon Of Kentucky (RCA single version)
26. I Love You Because (RCA LP version)
27. Tomorrow Night (RCA LP version)

CD 2

Sun Studio Sessions
01. Harbor Lights (takes 1 – 2, 3/M)
02. Harbor Lights (take 4)
03. Harbor Lights (takes 5 – 8)
04. I Love You Because (takes 1 – 2)
05. I Love You Because (take 3)
06. I Love You Because (takes 4 – 5)
07. That’s All Right (takes 1 – 3)
08. Blue Moon of Kentucky (slow tempo outtake)
09. Blue Moon (takes 1 – 4)
10. Blue Moon (take 5)
11. Blue Moon (takes 6 – 8)
12. Blue Moon (take 9/M)
13. Dialogue (fragment before ‘Tomorrow Night’)
14. I’ll Never Let You Go (Little Darlin’)
15. Good Rockin’ Tonight (fragment from vocal slapback tape)
16. I Don’t Care if the Sun Don’t Shine (takes 1 – 3/M)
17. I’m Left, You’re Right, She’s Gone (slow version, take 1)
18. I’m Left, You’re Right, She’s Gone (slow version, take 2)
19. I’m Left, You’re Right, She’s Gone (slow version, take 3)
20. I’m Left, You’re Right, She’s Gone (slow version, take 4 – 5)
21. I’m Left, You’re Right, She’s Gone (slow version, takes 6 – 7)
22. How Do You Think I Feel (guitar slapback tape, rehearsals + take 1)
23. When It Rains It Pours (vocal slapback tape, take 1)
24. When It Rains It Pours (vocal slapback tape, take 2 – rehearsal 1 – takes 3 – 4)
25. When It Rains It Pours (vocal slapback tape, take 5/M)
26. When It Rains It Pours (vocal slapback tape, take 6 – 8)

CD 3

Live and Radio Performances:
01. That’s All Right (Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, October 16, 1954)
02. Blue Moon of Kentucky (Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, October 16, 1954)
03. Shake, Rattle and Roll (KDAV Radio, Lubbock, Texas, January 6, 1955)
04. Fool, Fool, Fool (KDAV Radio, Lubbock, Texas, January 6, 1955)
05. Hearts of Stone (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, January 15, 1955)
06. That’s All Right (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, January 15, 1955) *
07. Tweedlee Dee (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, January 15, 1955)
08. Shake, Rattle and Roll (WJOI Radio, Florence, Alabama January 19, 1955) *
09. KSIJ Radio commercial with DJ Tom Perryman (KSIJ Radio, Gladewater, Texas, 1955) *
10. Money Honey (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, January 22, 1955)
11. Blue Moon of Kentucky (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, January 22, 1955) *
12. I Don’t Care if the Sun Don’t Shine (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, January 22, 1955)
13. That’s All Right (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, January 22, 1955)
14. Tweedlee Dee (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, March 5, 1955) *
15. Money Honey (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, March 5, 1955) *
16. Hearts of Stone (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, March 5, 1955) *
17. Shake, Rattle and Roll (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, March 5, 1955) *
18. Little Mama (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, March 5, 1955) *
19. You’re a Heartbreaker (Likely recorded at Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, March 5, 1955) *
20. Good Rockin’ Tonight (Likely recorded at Eagles’ Hall, Houston, Texas, March 19, 1955)
21. Baby Let’s Play House (Likely recorded at Eagles’ Hall, Houston, Texas, March 19, 1955) *
22. Blue Moon of Kentucky (Likely recorded at Eagles’ Hall, Houston, Texas, March 19, 1955) *
23. I Got a Woman (Likely recorded at Eagles’ Hall, Houston, Texas, March 19, 1955)
24. That’s All Right (Likely recorded at Eagles’ Hall, Houston, Texas, March 19, 1955) *
25. Tweedlee Dee (Gladewater High School, Gladewater, Texas, April 30, 1955)
26. That’s All Right (Jimmie Rodgers Memorial Festival, Meridian, Mississippi, May 26, 1955) *
27. I’m Left, You’re Right, She’s Gone (Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, July 2, 1955) *
28. Baby Let’s Play House (Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, August 20, 1955)
29. Maybellene (Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, August 20, 1955)
30. That’s All Right (Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, August 20, 1955)
31. Interview with Bob Neal (WMPS Radio, Memphis Tennessee, between August 29-31, 1955)
32. I Forgot To Remember To Forget (Louisiana Hayride, Shreveport, Louisiana, October 29, 1955) *

* Previously unreleased

Website: Elvis Presley