Eli “Paperboy” Reed – 99 Cent Dreams
Format: CD – LP – Digital / Label: Yep Roc Records – V2 Records
Releasedatum: 12 april 2019

Tekst: Paul Op den Kamp

Vintage muziek door een jonge man met een oude ziel. Zo laat de muziek van Eli “Paperboy” Reed zich het beste duiden. Hierin is hij te vergelijken met Nick Waterhouse, ook een muzikale tijdreiziger die een tijdje geleden een nieuw album uitbracht.

Opvallend zijn de negatief gestemde songtitels, allemaal hebben ze de vibe van mislukte dromen; een thema dat natuurlijk terugslaat op ’99 Cent Dreams’ uit de albumtitel. De protagonist heeft alles geprobeerd, hierbij gegeven wat hij in zich had maar toch is het mislukt. De verlossing komt op de dansvloer, hier kan hij even de ellende vergeten door te springen en te zingen. Heel even lijkt de wereld weer normaal, weg van alle ellende en pijn.
Met zijn eigen soulorkest achter zich vliegt Eli door de liedjes heen als eenentwintigste eeuw hybride combi van Elvis Presley en Marvin Gaye. Sun Records en Motown gaan samen in een dansbare mix van blazers en gitaarrifs. Het optimisme van de R&B past perfect naast het schuldgevoel van de soul. Zoals de regen en zonneschijn ook met elkaar verbonden zijn.

Anno 2019 zijn alle grenzen tussen genres en stijl weg. Dit maakt het volstrekt logisch dat je als moderne artiest volledig gebruik kunt maken van het verleden zoveel als je wil. Juist dit open karakter vervolmaakt nu de vrolijke, levenslustige sfeer. Al is het retro karakter soms even iets te! Iets als moderne beat of andersoortige brug in de muziek komt hier niet voor. Wat de vraag oproept hoe Reed herhaling in de toekomst wil gaan voorkomen. Kun je voor de rest van je carrière teren op enig nostalgie of zal hij zijn stijl iets moeten gaan verleggen.

Het bleke zonnetje en bijhorende temperaturen  van deze maand past niet bij de muziek. Laat de zomer maar snel komen, met dit album heb je immers de perfecte soundtrack voor warme avonden.

01. News You Can Use
02. Said She Would