Electric Mary – Mother
Format: CD – LP / Label: Listenable Records
Releasedatum: 15 februari 2019

Rockmuziek uit Australië klinkt meestal rauwer dan de rock uit de rest van de wereld. Waar dat door komt? Misschien door de Australische no-nonsense arbeidersmentaliteit, misschien door de drank? Wie het weet mag het zeggen.

Electric Mary uit Melbourne is weer zo’n voorbeeld van een spijkerharde rauwe Australische rockband. Het heeft acht jaar geduurd maar nu is er dan het vijfde album van de band, die bestaat uit zanger Rusty Brown, de gitaristen Pete Robinson en Brett Wood, bassist Alex Raunjak en drummer Spyder.

De band knalt er gelijk hard in met Gimme Love waarin het hoge stemgeluid van Rusty direct aan die van Robert Plant doet denken. Hierdoor zijn de Led Zeppelin connecties in dit nummer ook gelijk verklaarbaar. Een nummer vol hypnotiserende harde grooves waarin ook een constant funky gevoel zit. Daardoorheen snijden psychedelische gitaarriffs en gierende snijdende soli van de beide gitaristen. Met dit nummer sluit Electric Mary moeiteloos aan in het rijtje Led Zeppelin en Whitesnake.
Het tempo wordt opgeschroefd in het meedogenloos rockende Hold Onto What You Got waarin dit keer AC/DC invloeden (de zang) zitten. Een typisch Australische rauwdauw stijl met flitsend solerende gitaren. How Do You Do It is een log slepend funky rocknummer met ruimte voor ingetogen gedeeltes. Een nummer in de stijl van Aerosmith met een bluesy geluid en snijdend gitaarwerk. In Sorry Baby bewijst de band dat ze ook met een melodieuze midtempo rocker prima overweg kan. Rusty’s stem zit hier vol soul en blues.
Donderende drums vormen samen met massieve gitaarriffs de inleiding voor het funky pompende The Way You Make Me Feel. Een nummer, dat onweerstaanbaar hard door stampt en waarin Rusty de beste elementen uit de zang van Robert Plant, Bon Scott en Axl Rose gebruikt terwijl er muzikaal een kolkende mix van Led Zeppelin en Guns N’ Roses te horen is met gitaarsoli, die ook nog eens aan Thin Lizzy doen denken.
It’s Alright is een loom pompend funky nummer waarin de rust in de dreigende coupletten zit en waarin wederom een AC/DC sfeertje zit. Long Long Day is een massief broeierig nummer, dat tegen de stoner rock aan hangt met superlogge gitaarriffs.
De band sluit het album in volle vaart af met Woman. Een gemeen riffend nummer dat ergens tussen AC/DC en Led Zeppelin in zit.

Liefhebbers van de flink wat rauwere classic rock weten wat ze te doen staat, namelijk onmiddellijk dit album aanschaffen!

01. Gimme Love