Eldon Backhouse And The Electric Blues Band – Catslide Proof
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 20 mei 2019

Aan dit nieuwe album van Eldon Backhouse And The Electric Blues Band zit een verhaal vast. Een behoorlijk tragisch verhaal over hoe Eldon de blues tegenkwam. In de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog kreeg een in de UK gestationeerde Amerikaanse piloot een verhouding met een Engels meisje waaruit Eldon geboren werd. Al snel vertrok het paar naar Amerika om zich in Arkansas te settelen.
Pa raakte daar stevig aan de drank en moe zocht haar liefde en troost in de nodige bars. Eldon moest daardoor regelmatig wanhopig op zoek naar zijn moeder en kreeg tijdens deze zoektocht langs diverse bars de nodige bluesgitaristen te zien en te horen. Zo raakte hij geïnfecteerd met het bluesvirus. Eind jaren ’60 vormde hij zijn eerste Electric Blues Band. Na enige jaren liet Eldon toch de blues achter zich om rechten te gaan studeren.
Het bloed kroop echter waar het niet gaan kan en Eldon besloot toch weer met de blues verder te gaan. Vrij recentelijk keerde hij terug naar de UK en kwam daar de harmonicaspeler Alan Glen tegen, onder andere bekend van zijn werk in The Yardbirds en Nine Below Zero.

Met hem werd de meest recente Electric Blues Band opgericht, die naast Eldon (zang, slidegitaar, mandoline) en Alan (harmonica) op dit album bestaat uit Kristoff Gordanski (Hammond orgel), Georgio Maxalini (bas) en Danny Karl Meadows (drums).

Het slidegitaarwerk van Eldon is zonder meer als uiterste rauw en vurig te omschrijven. Dat is gelijk al goed te horen in de opener. Een cover van het Big Joe Williams nummer Baby Please Don’t Go. Dit nummer werd in het verleden al behoorlijk vurig gecoverd door Them waarna er ook nog een ruige versie van the Amboy Dukes opdook. Deze coverversies worden door Eldon ruimschoots ovetroffen want hij levert een vurig pompende versie af met zijn gemeen en hard scheurende slidegitaar in de hoofdrol, bijgestaan door de gierende harmonica van Alan en een stuwende ritmesectie.
Corrugated Iron klinkt als een slowmotion John Lee Hooker boogie met een smachtend kreunende harmonica en broeierige slide. De cover van het Mose Allison nummer Parchman Farm is een opwindende swinger waarin de slide en harmonica het nummer al priemend van een ongepolijst geluid voorzien.
De mandoline speelt de hoofdrol in het bonkende, atmosferische Ramblers’ Shack. Een folky nummer op een opwindende Rory Gallagher-achtige manier. On The Road Again kennen we als de Canned Heat klassieker. Eldon heeft ervoor gekozen om het nummer in een ZZ Top-achtig jasje te steken, resulterend in een pompende rauwe boogie met brandende slide en scheurende harmonica. Het nummer heeft trouwens flink wat weg van “L.B. Boogie”  van Livin’ Blues.
Shrewd Move is een ontspannen funky nummer met sprankelend bluesy slidewerk waarin de brullende harmonica ook prima past. Another Man is vervolgens een prima pompende bluesrocker met een hoog “Baby Please Don’t Go” gehalte.
Afgesloten wordt met een cover van Rory Gallagher’s Back In Your Town en die krijgt een respectvolle harde, pompende en vooral vurige versie.

Hoe tragisch zijn verhaal ook mag zijn, ik ben blij dat Eldon Backhouse de blues heeft gevonden. Elke rechtgeaarde bluesliefhebber zal blij zijn met zijn nieuwe album!

01. Baby Please Don’t Go