Eilen Jewell - Sundown Over Ghost Town

Eilen Jewell – Sundown Over Ghost Town
Format: cd. Label: Signature Sounds. Releasedatum: 26 mei 2015

Tekst: Fons Delemarre

Boundary County (2006) was de eerste officiële cd van Eilen Jewell. Geen cd met liedjes voor lachebekjes, maar wel een fraaie plaat. Beetje voorzichtig, dat wel. Ook toen had het er al de schijn van dat de muziek van Jewell dezelfde potentie heeft als die van haar zeer succesvolle collega Lucinda Williams. Die had een mega-doorbraak in 1998 met de prachtige cd Car Wheels On A Gravel Road. Dat was overigens een cd waarvan het maken Lucinda Williams zéér veel hoofdbrekens en hartepijn heeft bezorgd. Tot het kwijtraken van goede vriend en producer Gurf Morlix aan toe.

Het is voor Jewell niet te hopen dat het maken van haar doorbraak-cd ook zo zal gaan. De nieuwe cd, Sundown Over Ghost Town, laat horen dat ze vrijwel alles in haar bagage heeft om binnenkort haar eigen ‘Car Wheels…’ te maken en zodoende op gelijke hoogte te komen als Williams in het land van Americana/singer-sonwriter/alt country. Sundown Over Ghost Town laat duidelijk horen dat Jewell heel wat in haar mars heeft als songwriter. Ook is haar stem gerijpt in de loop der jaren.

Dat blijkt in nummers als Worried Mind en Hallelujah Band. Ook de duetten zijn hier puik in orde, net zoals het sobere geluid en de ingetogen gitaarsolo’s. Rio Grande daarentegen zullen we maar zien als een tijuana-geintje, inclusief schetterende trompetten. Vooruit dan maar… Jewell schrijft biografisch getinte, geloofwaardige teksten, regelmatig over haar jeugd en de belevenissen van ‘toen’ (Half-Broke Horse, My Hometown). Soms zijn de nummers iets te voorspelbaar (Needle & Thread), maar de cd kent ook onverwachte momenten, zoals Down The Road; met een gospel-achtige feel, compleet met bijbehorende zang en Fender Rhodes. Somethings Weren’t Meant To Be is een lekkere tearjerker, met een pedal-steel intro, zoals dat ooit te horen was in Helpless van C,S,N&Y. Pages is uptempo countryrock ‘zoals het hoort’.

In Green Hills komt Jewell heel dicht bij het geluid van Lucinda Williams. Gelukkig maar… Het klinkt het prachtig. Het laatste nummer van de cd, Songbird, gaat over de kleine Jewell (Mavis), die ook nog ergens te horen schijnt te zijn in dit nummer. Wat moet er nog gebeuren om hierna een echte klapper zoals Car Wheels… te maken? Een forse portie lef en branie, meer doorleefde zang, voor mijn part meer ‘snik’. Minder ingetogen en meer rocksound zou een andere omschrijving kunnen zijn. Vraag een echte mondharmonica-ace (Charlie Musselwhite, Kim Wilson?) te spelen op ‘Songbird’ en je zult zien dat zelfs dit slaapliedje daarmee ballen krijgt. Liveoptredens op internet laten goed zien dat Jewell het in zich heeft om overtuigend voor de dag te komen als echte countryrock-chick. Nog één keer terug naar ‘Car Wheels…’ De cover van ‘Sundown over Ghost Town’ ademt al helemaal de sfeer van het meesterwerk van Williams. Het huisje aan het eind van Williams’ gravelroad staat zo te zien ook in Ghost Town….

01. Worried Mind
02. Hallelujah Band
03. Rio Grande