Recensie: Earthless – Black Heaven

Earthless – Black Heaven
Format: CD – Vinyl – Digtal / Label: Nuclear Blast
Releasedatum: 16 maart 2018

Het Californische trio Earthless stond door hun voorgaande drie albums vooral bekend om hun lange instrumentale spacerock jams. Muziek waarin de loodzware gitaarriffs, die beïnvloed waren door de 70’s rock, de boventoon voerden. Het trio verrast ons nu op hun vierde album doordat het album voor zo’n 70 procent gevuld is met zang!
Dat verandert niets aan hun geluid. Nog steeds vliegen de loodzware riffs je op zeer indrukwekkende wijze om de oren.

Mario Rubalcaba (drums), Isaiah Mitchell (gitaar) en Mike Eginton (bas) openen dit album met Gifted By The Wind. Een nummer dat begint met funky Hendrix-achtige wah wah licks om dan al snel over te gaan in een dampende funky boogie met een hoog ZZ Top gehalte. En in dit nummer wordt inderdaad gezongen! Natuurlijk blijft er altijd wel een psychedelisch spacey geluid in het nummer zitten. Speciale attentie voor de vette gitaarsolo compleet met Japio tube!
End To End opent met een enorme gitaar noise explosie waarna de band overdonderend hard inzet met een massief groovende rocker die vol zit met loeistrakke breaks. Dit nummer, met zang, zit meer in het straatje van de moddervette sound van Leslie West’s Mountain. In Electric Flame is het geluid van The James Gang terug te horen. Een nummer vol met dreunende riffs en breaks en Ozzie-achtige zang. Volt Rush is een spetterende zware rocker waarin onder meer Thin Lizzy, Hendrix en Mountain voorbijkomen.  Dit instrumentale nummer heeft een moddervet bluesy geluid met een schroeiend harde gitaarsolo. Ook Black Heaven is instrumentaal en lijkt gesnoept te hebben van Led Zeppelin’s “Good Times Bad Times”.
De zang keert weer terug in het laatste nummer van het album, Sudden End. In dit mid-tempo nummer lijken zowaar Lynyrd Skynyrd invloeden te horen te zijn. Een prima zwaar bluesrock nummer.
Wat mij betreft mag de zang blijven bij Earthless. Het geeft de overdonderde bluesrock alleen nog maar een meerwaarde.

01. Gifted By The Wind