dynamite-blues-band-kill-me-with-your-love

Dynamite Blues Band – Kill Me With Your Love
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum:  10 september  2016

Tekst: John Maes

Reeds drie jaar zijn ze actief als Dynamite Blues Band als een soort doorstart van de zo succesvolle Big Blind. In die drie jaar is er hard gewerkt en is er veel faam en reputatie opgebouwd in het blues-circuit en de bijbehorende festivals. Na een break van een half jaar tijdens een vakantie van zanger Wesley van Werkhoven is het fundament gelegd voor deze nieuwe cd. Van alle kanten spat de professionaliteit er van af. Aan alles is gedacht; een gave huisstijl, bijpassende trailers en promo campagne. Een minuutje DWDD een jaar geleden deed wonderen voor dit viertal en nu zeker met het uitbrengen van dit album kan de ster alleen maar gaan rijzen.

Als ik de muziek op dit album, ‘Kill Me With Your Love’, ga beluisteren met het hoesje in de hand leg ik al snel de associatie met de films en muziek van Quentin Tarrantino (Kill Bill – Hatefull Eight). Het ademt voor mij eenzelfde sfeer uit. Het lijkt er op alsof Wesley van Werkhoven in diverse nummers ook op verschillende wijze zingt en andere toonkleuren benut. De ene keer donker en grof, daarna helder en subtiel. Hierdoor krijgt ieder nummer zijn eigen stijl en dynamiek. Dat is vooral ook het geval als in Dirty Minded de megafoon benut wordt. Wesley bespeelt ook de mondharp en doet dat op een voortreffelijk gedoseerde manier. Nooit te prominent of dominant aanwezig maar altijd functioneel en passend bij de nummers. Gelukkig maar, anders zou het voor mij persoonlijk te eentonig en saai worden. Op de juiste momenten de bluesharp bespeeld is het, zoals op dit album,  om te watertanden.

Trash And Rumors  heeft een intro zoals vroeger het tv programma Top of Flop begon. Heerlijke mooie volle galm op de gitaar brengt je in een dromerig sfeertje zeker als er dan ook nog een paar Shadows achtige rifjes op gitaar doorkomen. De Dynamite Horns vervullen hier een passende en ondersteunende rol. Dit wordt gevolgd door ‘Strong Love’ een rustige slow blues ballad. Dynamite Momma is een stevige stamper en wordt vakkundig en snel ondersteund door de blazers. Bij dit nummer kun je niet bij stil blijven staan en kom je vanzelf in beweging of je nu wilt of niet. In de huiskamer, op de fiets of straks bij een live optreden! Want live moet je deze band zeker een keer gaan zien. Als het kan op een van de onderstaande zalen de komende maanden.

Two Sides gaat over de twee kanten van een medaille en elk verhaal dat verschillend belicht kan worden, maar in dit geval dan vooral het gevoel van de schrijver van dit nummer(Wesley?). Een gevoelige prachtige ballad waarbij ook een prachtige rol is weg gelegd voor de Dynamite Horns. Zij weten de stemming perfect neer te zetten, met daarnaast een geweldige gitaarsolo waar je helemaal bij weg zwijmelt! Wesley neemt het met zijn zang over en brengt het nummer tot een ongekende climax. Top!!…waar een gebroken liefde al niet toe kan leiden? Wellicht tot het gaafste nummer op het album.

In de afsluiter Misery zingt Wesley ‘this is all you can give to me’, maar dit album heeft mij alles behalve misère gegeven. Alleen maar een hele hoop genot door een perfect op elkaar ingespeeld viertal topmuzikanten. Heerlijke swing, zang, ruig smoelschuifwerk, veel uptempo ritmes, vertroetelend subliem gitaarspel. Dit alles gebalanceerd uitgevoerd op een stevige bodem door de ritmesectie neergelegd. Wat wil je nog meer? Neergeschoten worden door een hagelbui vol met liefde? ‘Kill Me With Your Love’ hoort in de top5 bluesalbums van 2016!! Zeker Weten!!

01. Even If You Want Me
02. Dirty Minded
03. Kill Me With Your Love