TESTPRINT

Duketown Slim – Devil’s Trading Company
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 13 mei 2016

Martin van der Velde

Duketown Slim, zijn artiestennaam verraadt al waar deze sympathieke blues troubadour vandaan komt.  Imco Ceelen werd geboren in de Brabantse stad ’s Hertogenbosch, ook wel Duketown genoemd en aldaar ontstond zijn liefde voor blues. Aanvankelijk begonnen als mondharmonica speler in een aantal lokale bands als Rambling Men, Kicking Bill, en het akoestische folk duo B.Bound & Banker, maar zijn liefde voor akoestische blues begon steeds grotere vormen aan te nemen. Hij realiseerde zich dat wanneer je onderdeel van een band uitmaakt dat je concessies moet doen. Dat is juist niet wat hij wilde, en wanneer je precies voor ogen hebt hoe je als artiest wil klinken en hoe je je blues op het podium wil vertolken dan moet je daar een vorm voor bedenken. Ceelen besloot zich toe te leggen op de traditionele deltablues en besefte dat hij het best als solo artiest door het leven kon gaan. Blueslegendes als Robert Johnson, Muddy Waters en Big Bill Broonzy zijn Imco Ceelen’s  grootste inspiratie bronnen, en vele songs van deze artiesten staan dan ook op zijn repertoirelijst. Naast zijn gitaar begeleidt Duketown Slim zichzelf op mondharmonica en een food stomp board. Daarnaast zit hij nooit om een babbel verlegen. Ceelen beschikt over een krachtige rauwe stem en geeft zich altijd helemaal tijdens een performance. Dit alles maakt een optreden van deze pure bluesman tot een authentiek gebeuren met respect voor de traditie. In 2011 besloot Duketown Slim dat het tijd was om terug te gaan naar de oorsprong van de blues. Hij tourde een tijd door Amerika en kreeg daar de kans om in juke joints op te treden. Met een schat aan ervaringen rijker keerde hij huiswaarts. Een ervaring die hem als bluesartiest completer heeft gemaakt en hem in staat stelt om zijn repertoire verder uit te bouwen met eigen songs. Eindelijk ligt er dan een eerste productie, ‘Devil’s Trading Company’, waarvan Ceelen zegt dat het eigenlijk een uit de hand gelopen home studio project is geworden, die hij heeft opgenomen met een aantal gastmuzikanten met geringe middelen maar dan wel weer met het grootste plezier en inzet.

Als eerste track is er een korte intro op jazzmuziek van de Hot Dogs waarin Duketown Slim wordt geïntroduceerd. De tweede track is feitelijk het eerste nummer, Dragging waarin Imco wordt ondersteund door Dennis Wintels op sousafoon, Geert Meuffels op piano en de drummer Eric van der Wal. Het klinkt zeer ontspannen en heel authentiek. Er is zelfs ruimte voor een solistische sousafoon invulling. Broken Soul Blues en Night Of The Witch zijn solo stukken, waarin hij in Night Of The Witch een vlot boogie ritme inzet en invult met mondharmonica. In Home Depot is er weer ondersteuning van sousafoon en drums. Van een heel ander kaliber is het fingerpicking stuk No Waltz. Het neigt haast naar folk. In dit nummer is er een leuke ondersteuning op accordeon, gespeeld door Rob Koppenburg. Tevens is er vocale backing van Jennifer Bomert die een prima tweede stem aan het nummer toevoegt. What’s My Baby Doing? brengt Ceelen weer als solist in een fingerpicking style. De keukenla is leeg gehaald om de korte breaks te vullen in de rag Duketown Rag. In dit nummer is er ondersteuning van Fred van der Wende op contrabas en Eric van der Wal op keukengerei. Een leuke noot in de tracklist!!. My Little Drink is een prima rocker gespeeld op akoestische gitaar en dan zijn we al bij de laatste track Sweet Lullaby Goodbye aangeland. Een rustig gespeeld nummer, ondersteund door Geert Meuffels op Fender Rhodes. Op deze eerste schijf ‘Devil’s Trading Company’, heeft Duketown Slim er voor gekozen, in tegenstelling hoe we hem het meest op het podium tegenkomen, waar hij het altijd in zijn eentje moet opknappen om toch muzikale ondersteuning toe te voegen. Een fijn debuut van een getalenteerde en sympathieke, van oorsprong Brabantse blues troubadour die nu vanuit Hengelo actief is.

01 – Intro
02 – Dragging
03 – Broken Soul Blues