Duke Robillard

DUKE ROBILLARD – The Acoustic Blues & Roots of Duke Robillard
Medium: CD / Label: Stony Plain Records
Releasedatum: 25 september 2015

Tekst: Fons Delemarre

Vele tientallen cd’s heeft Duke Robillard op zijn naam staan. Dat gaat van spelen in de roemruchte band Roomful of Blues (1967) tot jump-jive projecten met Jay Geils en Gerry Beaudoin (‘New Guitar Summit’ 2004); en van spelen in de Fabulous Thunderbirds tot spelen –samen met leden van Muddy Waters’ begeleidingsband- in de Legendary Blues Band. Samenwerken met, produceren en begeleiden van deed en doet Robillard met tientallen muzikanten. De waslijst bevat niet alleen de namen van ‘oudjes’ als Jimmy Witherspoon, Jay McShann, Rosco Gordon en Herb Ellis, maar ook min of meer eigentijdse artiesten als Bob Dylan, Dr. John en Jay Geils.
Zijn laatste eigen album heet ‘The Acoustic Blues & Roots of Duke Robillard’. En dat is het ook; niet meer en zeker niet minder. Hoofdzakelijk opgenomen in zijn eigen thuisstudio Mood Room klinkt de cd vergelijkbaar als ‘Lost Time’, het onlangs verschenen album van Dave and Phil Alvin. Net als de gebroeders Alvin wil Robillard graag een keer op eenvoudige en eerlijke wijze een aantal nummers van zijn helden/voorbeelden spelen.
Op de cover zit hij buiten in het zonnetje gitaar te spelen en die sfeer straalt het album ook uit. Lekker relaxed spelen met een paar vrienden, op de ‘porch’, of anders in ieder geval in de huiskamer. Geen urgentie, geen vernieuwing: gewoon lekker spelen. Zoals hij het zelf zegt: “I am a huge fan of American roots music in its entirety. Blues, ragtime, early jazz, Appalachian music, early country, swing, honky-tonk, folk, R&B, soul, New Orleans music, rock and roll and all kinds of roots music…”
Omdat daar zijn hart, in ieder geval zijn roots, liggen wilde hij een cd maken met de muziek, de nummers, de artiesten die hem, zeker in het begin van zijn omvangrijke loopbaan, beïnvloed en gevormd hebben. “With this album I honor many of the pioneers of true American music, from close to the beginning of recorded music to the 1940s,” zegt Robillard. Dat levert niet per definitie een spannende cd op, maar daar heeft hij er in het verleden al heel veel van gemaakt. Zie voor een aardig overzicht daarvan de 3-CD ‘Duke’s Box’ (Dixie Frog; 2010).

Wat mij betreft is het hem dan vergeven dat hij deze cd tussendoor maakt. Er komt vast wel weer een cd die spannender is. Als je van goed opgenomen, goed gespeelde, rustige en een tikje ouderwetse muziek houdt, is dit jouw cd. Als je Robillard zelf wilt horen schitteren en schetteren, is dit minder jouw ding. Het album bevat vooral muziek uit de periode ’20-’40. Behalve dan een paar eigen nummers en Evangeline van Robbie Robertson, dat in deze uitvoering van Robillard, met zang van Sunny Crownover, klinkt alsof het uit het begin van de vorige eeuw afkomstig is. Evangeline is meteen een van de hoogtepunten van het album, met name door de overtuigende zang. Robillard heeft er op bijna alle nummers voor gekozen niet zelf op de voorgrond te treden, noch zanger, noch als gitarist. Dus piano, mondharmonica en clarinet overheersen. Helaas een beetje ten koste van het plekje voor zijn eigen gitaarspel. Volgende keer beter… Gelukkig komt tegen het einde van de cd (track 13) Santa Claus Blues langs, een nummer van Gus Kahn met krachtige zang van Maria Muldauer, een eenvoudige doch doeltreffende baritonsax van Doug James en een fraaie gitaarpartij van Robillard zelf.

1 My Old Kentucky Home 1:25
2 Big Bill Blues 3:35
3 I Miss My Baby in My Arms 3:15